Selvfølgelig vil I gerne følge love, regler og forordninger for både at tage ansvar for markedet og for at være compliant. Vi har allerede set, at sanktionerne for dem, som ikke overholder reglerne, er strenge. Med de nye krav, som fremgår af direktivet om hvidvask af penge, bliver opgaven ikke lettere. Den største ændring i direktivet er, at begrebet PEP (Politically Exposed Person) udvides til nu også af omfatte svenske statsborgere. Det betyder, at arbejdet med at kortlægge og administrere politisk eksponerede personer bliver større for samtlige finansielle institutioner og virksomheder, der har kunder i Sverige, og som er underlagt direktivet om hvidvask af penge.
Ny lovgivning kræver, at finansielle institutioner og virksomheder skal kontrollere, om deres kunder er politisk eksponerede personer, PEP (Politically Exposed Person), eller om de figurerer på sanktionslister over hvidvask af penge og terrorisme. En PEP anses gennem sin stilling og sin indflydelse for at have en position, som i sig selv udgør en risiko for at blive udsat for f.eks. bestikkelse. Det drejer sig om dem, som har eller har haft en vigtig offentlig funktion, som f.eks. ministrer eller regeringschefer. Herudover indbefatter det også ledelseshverv i internationale organisationer. Det er ikke ulovligt at gøre forretninger med PEP eller med deres familiemedlemmer eller kendte kolleger (RCA, Relative or Close Associates), men ifølge lovgivningen skal virksomhederne vide, hvilke kunder der er PEP.
Sanktionslister er lister fra EU/FN, som indeholder navne på personer, der er underlagt sanktioner på grund af indblanding i eller koblinger til terrorisme. Det er ikke tilladt at gøre forretninger med disse personer.
Gennem vores samarbejde med Dun & Bradstreet tilbyder vi løsninger, der sikrer, at du altid gør forretninger på internationalt plan ud fra relevante beslutningsgrundlag og effektiviserer procedurerne, så du kan følge gældende regler. Ved at vælge de rette kunder og være vidende om eventuelle forpligtelser, der er forbundet med forretningsrelationen, skaber du forudsætninger for at opnå tilstrækkeligt kundekendskab.