Søg

Kundeanalyser giver Vattenfall overblik over deres markedspotentiale

Datadrevet markedsføring Digital transformation Kundecase

Vattenfall er førende i Norden inden for energi, men havde i lang tid svært ved at få greb om markedets fulde potentiale. Ved hjælp af Bisnodes prædiktive analyse har de nu godt styr på, hvilke kunder de skal bearbejde for at øge salget.

Vattenfall arbejder med salg af energi til store virksomheder, dvs. virksomheder med et energiforbrug på over 2 GWh pr. år. Der findes ingen registre over virksomheder med det forbrug, og i lang tid måtte sælgerne bruge tid på efter bedste evne at registrere oplysninger om både eksisterende og potentielle kunder.

– Vi henvendte os til Bisnode for at automatisere håndteringen og højne kvaliteten. I første omgang bad vi om hjælp til en prædiktiv analyse af, hvordan vores adresserbare marked ser ud, dvs. hvilke kunder vi burde bearbejde, siger Mats Linder, CMO i Vattenfall.

Massiv dataanalyse hjalp med at indkredse Vattenfalls potentielle kunder

Det blev startskuddet til et massivt analysearbejde, hvor Bisnode ved hjælp af en række kilder arbejdede sig frem til et grundlag for hele Vattenfalls potentielle marked. Med en prædiktiv analyse kunne Bisnode kredse sig ind på, hvilke potentielle kunder, der havde et tilstrækkeligt stort elforbrug til at være interessante for Vattenfall. Efterfølgende kunne Vattenfall købe disse kontaktoplysninger fra Bisnode og implementere dem direkte i sit CRM-system.

– Tidligere havde vi oplysninger om cirka halvdelen af de virksomheder, som kunne blive vores kunder, baseret på bl.a. tilhørsforhold, ejendomsareal og antallet af medarbejdere eller arbejdspladser. Ved at indkøbe nettomængden mellem det, vi allerede havde, og det identificerede markedspotentiale, har vi nu fået styr på markedet.

Læs mere om hvordan vi hjælper energibranchen

Se videon og bliv klogere på vores samarbejde med Vattenfall

Altid opdaterede oplysninger i CRM-systemet

Da analysearbejdet var afsluttet, indledtes næste trin i udviklingsarbejdet, som indebar, at oplysningerne i Vattenfalls eksisterende CRM-database blev matchet og korrigeret med Bisnodes hjælp.

– Oplysninger om adresser og eventuelle forkert stavede navn blev rettet, samtidig med at vi supplerede med branchekoder og lignende. Nu har vi en database, som er korrekt og komplet og automatisk opdateres en gang om måneden. Det sparer vi en del ressourcer på i form af både tid og penge, fortæller Mats Linder.

Vattenfall og Bisnode har også arbejdet intensivt med datadrevet segmentering af kunderegistret. Ved at indhente solid information om en virksomheds profil, og hvordan virksomhedens forbrug ser ud, kan Vattenfall nemmere adressere det rigtige budskab til de rigtige kunder.

– Den datadrevne segmentering hjælper os med at skabe relevante budskaber. For en indkøber i en produktionsvirksomhed kan have et helt andet syn på indkøb af el end en person med tilsvarende ansvarsområde i for eksempel et ejendomsselskab. Nu hvor sælgerne ikke længere skal bruge tid på at opdatere kunderegistret, har vi fået frigjort tid til mere meningsfulde opgaver, fx at gå i dialog med kunderne om deres særlige vilkår.

Sådan hjalp Bisnode Vattenfall 

  • Analyse af Vattenfalls kundekartotek og marked
  • Opdatering, oprydning og berigelse af deres kundedatabase
  • Nye rutiner til automatisk opdatering af kundekartoteket

Vil du høre mere om, hvordan Bisnode kan hjælpe din virksomhed med kundeanalyser og prædikative analyser?  Klik her

Nysgerrig? Vil du høre mere eller har du spørgsmål?