Nordjyske medier har styr på deres kundedata

Kundecase Smarte beslutninger

Nordjyske Medier A/S

Nordjyske Medier udgiver dagbladet NORDJYSKE Stiftstidende og 29 lokale ugeaviser og står desuden bag Danmarks første 24 timers tv-kanal, 24NORDJYSKE, websitet nordjyske.dk, en række nærlokale websites og tre radiostationer. Ydermere står virksomheden for distribution af aviser og reklamer i Nordjylland gennem NORDJYSKE Distribution. Og senest på mediepaletten er en række forskellige digitale aktiviteter som livsstilsmagasiner og nyhedsbreve til erhvervslivet.

Nordjyske Medier har igennem årene foretaget en lang række opkøb af selskaber og har derfor løbende udvidet kundeportefølje. Med disse fusioneringer og en voksende mængde af kundedata, der skulle samles i ét CRM-system, kom der også udfordringer. I starten oplevede Nordjyske Medier, at nogle af deres kunder var oprettet flere gange i deres CRM-system, da kunderne havde samhandel med flere af de fusionerede selskaber samtidigt. Det kunne give anledning til dobbeltarbejde, hvis sælgerne fx arbejdede på den samme kunde uden at vide det, og fakturering af den samme kunde, kunne potentielt set også ske på forskellige kundenumre på grund af dubletoprettelser. For at undgå denne problemstilling tog Nordjyske Medier kontakt til Bisnode og Siteshop gennem deres CRM leverandører SuperOffice og Concare.

woman photographing
”Nu har vi det fulde overblik over vores kundebase og gennem en ny procedure for kundeoprettelser, sikrer vi, at der ikke kommer rod i data igen.”

Kirsa Christoffersen, Administrations- og Projektchef, Nordjyske Medier A/S

Kort om Nordjyske Medier

Kort om Nordjyske Medier
  • Den næstældste medievirksomhed i Danmark
  • Medierne udgøres af trykte og digitale medier samt radio og TV
  • 29 forskellige lokale ugeaviser er samlet under Nordjyske Medier
  • Sælger både til privat og erhverv

”Med fusioneringen af flere selskaber og samlingen af alle kundedata i ét CRM-system havde vi en udfordring med kundeoprettelser og fejlregistreringer, som potentielt kunne føre til manglende overblik og unødvendigt ressourceforbrug for vores sælgere.

Vi havde derfor brug for en løsning, som kunne hjælpe os med at strukturere vores kundeinformationer, så vi kunne undgå dubletter og dobbeltarbejde”, fortæller Kirsa Christoffersen.

”Vi fik derfor ”vasket” alle vores data hos Bisnode og matchet id på alle kunderne, så vi kunne sikre, at den enkelte kunde kun figurerede én gang i vores CRM system. Herefter har vi indlæst alle data direkte ind i vores SuperOffice CRM-system - og med en kontrolleret proces for kundeoprettelser har vi nu rigtig godt styr på data”, fortsætter Kirsa Christoffersen.

Nordjyske Medier havde ved den første datavask, 12 % dubletter i deres data.

Det var altså forståeligt nok, at sælgerne i koncernen ind i mellem oplevede at besøge den samme kunde, og at der ikke var et samlet overblik over, hvor meget samhandel Nordjyske Medier havde med den enkelte kunde pga. dubletoprettelser. 

”Nu har vi det fulde overblik over vores kundebase og gennem en ny procedure for kundeoprettelser, sikrer vi, at der ikke kommer rod i data igen. Vi har fx begrænset oprettelsesmulighederne i vores CRM-system, så det kun er vores salgsassistenter, der har adgang til at oprette nye virksomheder. På den måde kan sælgerne også koncentrere sig om at gøre det, de er bedst til – nemlig at besøge kunderne og skabe salg”, fortæller Kirsa Christoffersen.

Nordjyske Medier har foruden en integrationsløsning og vask af data, også adgang til Bisnodes online erhvervsdatabase, hvor de nemt kan segmentere markedet og finde frem til nye kundeemner.

”Hver måned laver vi en målgruppesøgning i Bisnodes erhvervsdatabase for at finde frem til alle de virksomheder, der er blevet etableret i Nordjylland den seneste måned.

Herefter bruger vi så en række interne kriterier for at vurdere, om den nye virksomhed har potentiale for at blive kunde på vores annonceringsløsninger. Adgangen til Bisnodes database gør det meget nemt og ligetil for os, at finde nye leads, og salgscheferne er dermed løbende up-to-date med, hvad der rører sig i markedet” afslutter Kirsa Christoffersen. 

Læs mere om Nordjyske Medier

POTENTIALEVURDÉR DINE KUNDER OG FOKUSÉR PÅ AT UDVIKLE DEM

POTENTIALEVURDÉR DINE KUNDER OG FOKUSÉR PÅ AT UDVIKLE DEM

Plej dine eksisterende kunderelationer

  • Styrk dialogen med dine kunder med datadrevet markedsføring
  • Maksimer indtjeningen med større andele af mersalg og krydssalg
  • Øg kundetilfredsheden og hold på flere af dine kunder
læs mere