Nye Facebook kampagnemuligheder outperformer traditionelle leadkanaler på tværs af brancher

Datadrevet markedsføring Smart data Kundecase

Flere og flere brancher bliver udfordret på de traditionelle metoder til at skaffe nye kunder og medlemmer på. Forbrugerne bliver bombarderet med reklamer og budskaber på tværs af mediekanaler, og oftest rammer afsenderen slet ikke de tiltænkte målgrupper. Det er der nu råd for.

Bisnode har lanceret Direct SoMe Advertising, som er en helt ny måde at definere og ramme sine målgrupper på via Facebook. I samarbejde med velgørenhedsorganisationen KFUKs Sociale Arbejde og fundraising-bureauet CharityGuard har vi gennemtestet vores nye analyse- og kampagnemuligheder, og resultaterne viser en væsentlig højere konverteringsrate end ved traditionelle kampagner.
 

Se mere om vores værktøj til Facebook

Bisnodes erfaringer med leadgenerering generelt:

”I vores TM-bureau har vi arbejdet med mange forskellige former for kampagneopsætning og brugt adskillige forskellige eksekveringskanaler, og jeg oplever typisk, at vores konverteringsrate svinger meget alt efter kanal. Men i samarbejde med Bisnode har vi erfaret, at vi kan tilbyde vores kunder en langt højere konverteringsrate end tidligere, hvis vi anvender de nye Facebook kampagnemuligheder. For vores kunde KFUK nåede vi ud til langt flere potentielle medlemmer end ved øvrige kampagneformer, og vi oplevede, at målgruppen også var meget mere engagerede, fordi både budskaber og kanaler var tilpasset præcis de personer, vi gerne ville være synlige overfor”, forklarer Thomas Muus Thorkilsen, CEO i fundraising-bureauet CharityGuard.

Kombiner interne og eksterne data med Facebook algoritmer og få de bedste kampagnemuligheder

Der er mange forskellige måder at lave målgruppedefinitioner på. Indenfor B2C arbejdes der ofte med forbrugertyper og demografiske data. Det forarbejde er også et rigtig godt fundament for at få indsigt i sin kunde- og medlemsdatabase. Men det bliver først rigtig interessant, når man tager målgruppearbejdet et skridt videre og kombinerer data på tværs af kilder og kanaler.
 
I Bisnode definerer vi altid i samarbejde med kunden, hvilke målgrupper, som den planlagte kampagne skal ramme. Vi bruger efterfølgende data på eksisterende kunder/medlemmer som fx demografi, adfærd, indkomst, antal børn og kombinerer det med viden om churnrate og gennemsnitsbeløb. Og med dybdegående data mining kan vi definere præcis, hvilke segmenter der har størst potentiale for at konvertere på kampagnerne.
 
Vi laver et såkaldt scorebånd, hvor vi tegner demografiske profiler af kunderne/medlemmerne baseret på geodata. Vi tilføjer altså ekstra dimensioner til dine målgrupper i forhold til, hvad Facebook alene kan tilbyde. Det betyder, at dine kampagner når ud til de helt rette personer med de helt rette budskaber på de helt rette tidspunkter. Og du får en langt højere ROI på dit kampagne set-up.
”I samarbejde med Bisnode, CharityGuard og ekstern konsulent, Stig Fog, gik vi meget strategisk til værks – både i forhold til målgruppedefinitioner, budskaber og generel tilrettelæggelse af kampagnen. Vi ønskede at skabe opmærksomhed omkring de problemstillinger, vi arbejder med at forebygge og håndtere i vores organisation, på en etisk ansvarlig måde. I den forbindelse skabte Bisnode to større målgrupper til os baseret på dataanalyse af vores eksisterende medlemsdatabase, og hver af dem ville vi eksponere for 5 forskellige budskaber”, fortæller Susanne Exner, Indsamlingschef i KFUKs Sociale Arbejde.

Test, test, test og tag så det endelig valg og få succes

Når målgrupperne er defineret på baggrund af smart modellering, så er kampagnerne klar til at blive eksekveret via de sociale medier. Her anbefaler vi altid at teste flere forskellige budskaber af i startperioden af kampagnen for at kunne tracke, hvilke budskaber der konverterer bedst.
 

KFUKs Sociale Arbejdes kampagner

Baseret på vores målgruppeanalyse for KFUK blev to kernemålgrupper skabt og herefter blev de eksponeret for 5 forskellige kampagneudformninger på Facebook. Vi fulgte kampagnernes performance nøje og agerede løbende i forhold til at justere budgetter og eksponering, så både CTR og konverteringsraten blev så høj som mulig.
 
Forskellige kampagneudformninger men med samme formål – at skaffe donationer.
 
”Konkurrencen bliver hele tiden skærpet i forhold til at få donationer, og det gælder om at tænke ud af boksen for at imødekomme potentielle nye givere, der hvor de befinder sig. Vi har ikke den helt store kampagneerfaring, men vi har virkelig erfaret potentialet i velforberedte og professionelle kampagner, baseret på vores resultater af Facebook indsatsen. Bisnode sørgede for, at vi hele tiden kunne tracke de forskellige kampagnes performance, og vi justerede løbende, så vi fik så meget aktivitet på kampagnerne som muligt”, fortæller Susanne Exner, Indsamlingschef i KFUKs Sociale Arbejde.
 

Overvej dobbelt-touch hvor det giver mening

Vi anbefaler som oftest, at en kampagne ikke står alene, men at man forsøger at arbejde videre med de leads/konverteringer, man har fået. Fx i KFUKs tilfælde arbejdede de med dobbelt-touch overfor alle som gav en donation eller skrev under på underskriftsindsamlingen. Andet touch var i denne forbindelse en opringning fra virksomhedens fundraising-bureauet CharityGuard, som kontaktede alle dem, der havde sendt penge eller skrevet under. Dette blev gjort for at opnå det fulde potentiale af kampagnen og herved højne ROI’en yderligere.

Kort om KFUKs Sociale Arbejde

  • KFUKs Sociale Arbejde er en medlemsorganisation
  • Har eksisterende siden 1947 og kendes måske bedst for arbejdet for Rederne, der hjælper kvinder i prostitution og misbrug
  • Har fokus på at hjælpe udsatte mennesker i Danmark
  • Vision: Vi vil gå forrest i indsatsen for et værdigt liv – også for de svageste i samfundet

 

Væsentlig højere konverteringsrate end ved traditionelle kampagner

”Jeg vil helt sikkert anbefale denne nye metode videre til vores andre kunder og videre i mit netværk. Det betaler sig at arbejde intelligent med sin målgruppe og sine budskaber forud for lancering af en kampagne. Det var tydeligt at se på kampagne ROI’en. Og det er slet ikke så svært at komme i gang, men det er til gengæld rigtig vigtigt for at sikre sig en plads i forbrugernes bevidsthed”, afrunder Thomas Muus Thorkilsen, CEO i fundraising-bureauet CharityGuard.
 

Læs mere om vores Facebook løsninger

Nysgerrig? Vil du høre mere eller har du spørgsmål?

Kundecase

Stigning på 300 % i kvalificerede kundeemner - takket være datadrevet digital markedsføring

Når det gælder data, er der inden for bilindustrien kutyme for, at man ikke tager nogen chancer. Men Jonas Lif, CRM Manager i International Motors, ønskede at basere sine beslutninger på et bredere grundlag for at øge nøjagtigheden af kundeopdyrkning. Med Bisnodes hjælp udviklede han et system til mere målrettet onlinemarkedsføring.

Læs mere