forsikringsselskabet if sikrer sig mod kredittab

Kundecase

If forsikring

Ved at sammenholde Bisnodes kreditvurdering med egne informationer kan forsikringsselskabet If sætte det rette præmieniveau, fortæller analytiker Henrik Haslund fra Ifs CRM-afdeling.

Nordens førende skadeforsikringsselskab lever af at tage risikoen for andre f.eks. i forbindelse med tyveri og ulykker. På samme tid vil selskabet have de gode betalere og undgå tab på dårlige betalere blandt erhvervskunderne. Det løser selskabet ved målrettet kreditvurdering.

"Vi kreditvurderer konsekvent alle nye erhvervskunder, fordi vi ikke ønsker kunder med for stor risiko."

“Ratingen af virksomhedernes kreditværdighed er en meget vigtig del af vores samlede vurdering af en kunde", siger analytiker Henrik Haslund fra Ifs CRM-afdeling. Han har arbejdet i If i 10 år, hvor han har samarbejdet med Bisnode om kreditoplysninger.

I Norden har If over 330.000 erhvervskunder. De udgør ca. 30 procent af den samlede bruttopræmieindtægt. Der er store summer på spil i et marked med hård konkurrence.

Online shopping
“Er en virksomhed C-rated hos Bisnode, tænder det straks en advarselslampe hos os."

Henrik Haslund, Analytiker, If forsikring

kort om if forsikring

kort om if forsikring
  • If er Nordens førende skadeforsikringsselskab
  • 3,6 millioner kunder
  • 6.600 ansatte
  • Ejes af den finske koncern Sampo

Vurdering af sundhedstilstand

Nøgleoplysningerne fra Bisnode bliver kombineret med de markeringer, der i forvejen er om kundernes skadesniveau. Det giver et klart overblik over den enkelte forsikringstager og gør det nemmere for If at give kunderne den rigtige præmie.

“Er en virksomhed C-rated hos Bisnode, tænder det en advarselslampe hos os. Er ikke alt hos kunden, som det skal være? Får vi vores penge ved næste præmieforfald? Ved at sammenholde med vores egen viden om kunden får vi en komplet vurdering af kundens økonomiske sundhedstilstand,” siger Henrik Haslund.

”Når en kunde går fra en rating til en dårligere, vil det påvirke vores kundevurdering, og dermed kundens præmie.”

Finder de rigtige kundeemner

Bisnode-løsningen Nordic Business Key gør det muligt at finde kundeemner for Ifs assurandører ud fra f.eks. omsætning, medarbejderantal og geografi. Dog er det i henhold til dansk lovgivning ikke tilladt at vælge emner ud fra virksomheders kreditværdighed. Det betragtes ifølge loven som forskelsbehandling.

“Bisnodes løsning er tæt forbundet med vores informationer og giver os en samlet viden, vi kan agere på hver dag. Derfor er vi meget glade for løsningen,” siger Henrik Haslund.

Læs mere om If

FÅ BEDRE INDSIGT I DINE KUNDER I DAG

FÅ BEDRE INDSIGT I DINE KUNDER I DAG

Tjek vores løsninger om kundeanalyser

  • Forstå hvordan dine kunder tænker i købsprocessen
  • Mål på alle kanaler i real time
  • Integrer relevante data i dit CRM-system
Læs mere