Med datadrevet leadgenerering har Eniig maksimeret deres kundetilgang og haft en besparelse i TM-omkostninger på 65%

Kundecase Datadrevet markedsføring

Eniig

Hvis vi går fire år tilbage i tiden, stod energiselskabet Eniig med en splinterny vækststrategi i hånden – klar til at blive eksekveret. Målet var at gribe kunderne anderledes an, så markedet i højere grad blev bearbejdet efter kundernes købspotentiale i stedet for bare ”på må og få”. Problemet med den nye strategi var bare, at den var baseret på gode gæt og mavefornemmelser omkring kundernes forbrug og ikke reel dokumenteret viden. Eniig vidste dog godt, at skulle de lykkes med den nye strategi, skulle den understøttes med mere konkret fakta. Og det var her, at virksomheden tog de første skridt imod at arbejde med datadrevet leadgenerering.

”Vi fik lavet de første markedsanalyser i samarbejde med Bisnode for flere år tilbage, og nu har vi i samarbejde udviklet så meget på analyseløsninger, at de danner hele grundlaget for vores go-to-market strategi. Alt det vi havde af ideer og visioner til markedsbearbejdelse, har Bisnode hjulpet os med at gøre til virkelighed. Vi havde så at sige opskriften, og Bisnode hjalp os så med at bage skidtet. Ved hjælp af en masse forskellige algoritmer og lige så meget analysearbejde, har vi fået en helt ny og gennemarbejdet viden om vores kunder og markedet, som vi aldrig har haft før”, fortæller Anders Thomsen, Sales Manager, Energisalg Erhverv.

Læs mere om, hvordan vi hjælper energibranchen

Vi får omkring 200 nye kunder om året i vores mellemstore segment alene, og det er et tydeligt resultat af vores analysearbejde med Bisnode.

Anders Thomsen, Sales Manager, Energisalg Erhverv

check_fat_green.png

Ny datadrevet markedsstrategi

check_fat_green.png

Kundetilvækst på ekstra 200 kunder /årligt

check_fat_green.png

Besparelse på cost til TM på 65 %

Kort om KFUKs Sociale Arbejde

  • KFUKs Sociale Arbejde er en medlemsorganisation
  • Har eksisterende siden 1947 og kendes måske bedst for arbejdet for Rederne, der hjælper kvinder i prostitution og misbrug
  • Har fokus på at hjælpe udsatte mennesker i Danmark
  • Vision: Vi vil gå forrest i indsatsen for et værdigt liv – også for de svageste i samfundet

Et vaskeægte dataeventyr

Eniig kom til Bisnode med den konkrete udfordring, at de ikke havde nok viden om danske virksomheders energiforbrug – en viden som var essentiel for at kunne klassificere kunderne og deres potentiale. Der ligger offentlig tilgængelige data om virksomheders energiforbrug, men de er hverken opdateret eller faktuel pålidelige. Så derfor sammensatte Bisnode og Eniig en lang række kriterier for, hvordan virksomheders energiforbrug bedre kunne estimeres. Alle de kriterier (en masse dataelementer) blev sat ind i et kæmpe datamaskineri og med hjælp fra maskinlæring og algoritmer, fik Eniig alle deres erhvervskunder, eksisterende som potentielle, potentialevurderet - og det blev starten på et vaskeægte dataeventyr.

 

En succeshistorie, hvor data taler for sig selv

”Vi fik inddelt alle vores kunder i tre forskellige segmenter, baseret på kundernes størrelse, og herefter klassificerede vi dem yderligere efter købspotentiale. Det gav os et komplet overblik over, hvordan vi skulle bearbejde markedet og dermed vækste vores forretning. Indtil nu har vi arbejdet konsekvent på at udbygge vores Midmarket, de mellemstore kunder, og her har analyserne været uvurderlige”, forklarer Anders Thomsen.

”Vi bruger eksterne mødebookere på en stor del af vores kunder. Og tidligere har TM bureauet selv fundet de emner, de har ringet på. Men de har ikke haft de bedste forudsætninger for det, har vi erfaret. For efter at de er begyndt at ringe på de potentielle kunder, som vi har identificeret i vores analyser, er succesraten på kaldene tordnet opad. Det er en sand fornøjelse at se, at dataarbejdet virker – ikke mindste fordi vi sparer 65 % i omkostninger til vores TM-bureau om måneden, altså for den samme mængde af bookede møder”, fortsætter Anders.

”Og nu vi er ved outputtet af analysen, så har vi aldrig haft så stor en kundetilstrømning i vores erhvervsafdeling, som vi har nu. Vi har haft så svært ved at følge med den positive udvikling, at vi ikke engang er gået i gang med at bearbejde alle segmenter i vores markedsanalyse endnu. Vi får omkring 200 nye kunder om året i vores mellemstore segment alene, og det er et tydeligt resultat af vores analysearbejde med Bisnode. Vores sælgere sidder med armene over hovedet, og vi kan kun konkludere, at datadrevet leadgenerering er vejen frem for vores forretning”.

Eniigs effektive måde at gribe markedet an på føres også med ind i den nylige fusion med SE, hvor virksomhederne tilsammen bliver til Norlys. Alle beslutningerne omkring kundesegmenter, markedsinddeling og account strategier bliver nu taget med udgangspunkt i data.

”Analyserne er simpelthen vores fundament for at træffe de helt rigtige strategiske beslutninger”, afslutter Anders Thomsen.

Læs mere om, hvordan vi hjælper energibranchen

Potentialevurdér dine kunder og fokusér på at udvikle dem

Potentialevurdér dine kunder og fokusér på at udvikle dem

Plej dine eksisterende kunderelationer

  • Styrk dialogen med dine kunder med datadrevet markedsføring
  • Maksimer indtjeningen med større andele af mersalg og krydssalg
  • Øg kundetilfredsheden og hold på flere af dine kunder
læs mere