Pressemeddelelse fra Bisnode den 9. februar 2016

Indrømmet – det kan være dødirriterende at blive ringet op af en sælger, som forsøger at sælge et telefonabonnement eller en A-kasseløsning, når man har travlt med at nå en deadline. Især når man kan mærke, at sælgeren ikke har gjort sig det mindste umage med at sætte sig ind i, hvad det er for en virksomhed, man driver. Men i stedet for at blive sur og skære alle sælgere, konsulenter eller rådgivere over én kam, bør vi i stedet glæde os over de sælgere, som ringer, fordi de kan tilføre reel værdi. Disse mennesker er nemlig med til at holde økonomien i gang.

Der er lige nu 786.600 virksomheder i drift i Danmark, og langt de fleste af dem lever af at sælge varer og serviceydelser til hinanden. Det er ikke kun teleselskaber, A-kasser og pensionskasser, som benytter sig af muligheden for at ringe potentielle kunder op. Alle virksomheder gør det; it-leverandører, transportvirksomheder, energiselskaber, reklamebureauer – listen er uendelig lang. Vi er alle dybt afhængige af at kunne kontakte hinanden og sælge varer og serviceydelser på kryds og tværs.

Reklamebeskyttelse bremser vækst

Derfor er det også utrolig ærgerligt, at Bisnode kan konstatere, at over 6 ud af 10 nystartede virksomheder i dag vælger at lade sig reklamebeskytte, hvilket betyder, at andre virksomheder ikke må tage kontakt til dem og forsøge at afsætte deres produkter. For fem år siden var det blot seks procent, som lod sig reklamebeskytte. Det er i virkeligheden en anelse dobbeltmoralsk, at nystartede virksomheder, som skal ud at skaffe deres første kunder, ikke vil lade andre virksomheder komme i kontakt med dem. Tænk sig, hvis alle virksomheder havde reklamebeskyttelse, hvem skulle vi så handle med?

CVR har et ansvar

Den voldsomme stigning i antallet af reklamebeskyttede, nystartede virksomheder begyndte i 2012, hvor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen ændrede sin formulering i CVR med hensyn til, hvad reklamebeskyttelsen indebærer. Nu står der i den formular, hvor virksomhederne oprettes, at ”reklamebeskyttelsen indebærer, at andre virksomheder ikke må kontakte virksomheden i form af reklamehenvendelser og opsøgende salg (eksempelvis annoncesalg)”. Altså annoncehajer!? Der findes kun 360 virksomheder i Danmark, som lever af annoncesalg, og derfor står Erhvervs- og Selskabsstyrelsens frygt for annoncesælgere slet ikke mål med de negative konsekvenser, som reklamebeskyttelsen har for samhandlen mellem danske virksomheder.

CVR’s reklamebeskyttelse er ikke en beskyttelse, men en samhandelsblokade, som i værste fald kan ramme danske virksomheder – og dermed væksten – hårdt.