Selskaber fra Luxembourg sidder tungt på det danske ejendomsmarked

10 okt 2019

Sverige er det land i verden med flest selskaber, der ejer danske selskaber, viser vores seneste opgørelse. Men det lille land Luxembourg kan også være med og er nummer et på listen, når det kommer til udenlandske selskaber, som ejer danske ejendomsselskaber.

Vi har netop opgjort, hvor mange udenlandske selskaber der ultimativt* ejer selskaber i Danmark, og fundet årets top ti-liste.

Ser man på alle de selskaber, som er ultimativt ejet af et andet land end Danmark, så er det vores skandinaviske broderlande Sverige og Norge, som ejer flest selskaber. Sverige ejer suverænt flest med 1.541 danske selskaber, Norge ejer 913 selskaber – skarpt forfulgt af Tyskland på tredjepladsen med 899 selskaber.

Land

Virksomheder i Danmark

1541

913

Tyskland

899

England

886

Luxembourg

832

716

Holland

542

Schweitz

357

Frankrig

231

Cypern

185

Et land, som gør sig særligt bemærket på listen, er Luxembourg, som er nummer fem på listen over lande, der ultimativt ejer flest selskaber i Danmark. Landet indtager endda førstepladsen, når det kommer til udlejning af boliger, køb og salg af fast ejendom mv.

Land

Antal virksomheder inden for en af de fire ejendomsbrancher

Luxembourg

242

156

127

England

86

Holland

59

Tyskland

53

Cypern

42

Schweiz

21

Malta

12

Liechtenstein

8

“Det er bemærkelsesværdigt, når man kigger på udenlandske selskaber, der beskæftiger sig med udlejning af erhvervsejendomme, så er mere end hvert fjerde selskab ejet af Luxembourgske selskaber. Og ser man på anden udlejning af boliger, så er 33 pct. af disse selskaber ejet i Luxembourg, mens det lille land repræsenterer hele 33 pct. af de udenlandsk ejede ejendomsselskaber, der står for administration af fast ejendom i Danmark,” forklarer Christian Anders Elkjær, Solutions Advisor ved Bisnode.

Særlige skatteaftaler giver Luxembourg en høj placering

De fire første lande Sverige, Norge, England og Tyskland er måske ikke den store overraskelse, men det er interessant, at nummer fem på listen er Luxembourg. Det lille land har, ligesom de fleste andre lande, en indkomstskat og selskabsskat i et nogenlunde normalt leje, men det er samtidig offentlig kendt, at større virksomheder har indgået aftaler med Luxembourg, så de skal betale mindre i skat, og det er hovedårsagen til, at de er så højt på listen,” forklarer Christian Anders Elkjær og fortsætter:

“At Cypern er nummer syv på listen, er også noget overraskende. Det er altså før lande som Finland, Belgien, Irland, Italien, Spanien, Polen osv. Cypriotiske selskaber er underlagt den laveste selskabsskat i EU på 12,5 pct., og derudover er hovedparten af alle kapitalgevinster skattefrie på den lille middelhavsø,” slutter Christian Anders Elkjær.

*En ultimativ ejer er det selskab, som i sidste ende ejer mere end 50 pct., når man følger ejerskabet ud i sidste led.

Metode: Data til listen er trukket på virksomheder, som er ultimativt ejet af en udenlandsk koncern og kun indeholder oplysninger om de aktive hovedselskaber, som har indleveret 2017- eller 2018-regnskaber.