Analyse af de danske IVS-selskaber

16 aug 2017

Det pibler frem med IVS-selskaber, men samtidig lukker rigtig mange også igen.
Af de 5.815 IVS-selskaber, der blev etableret i 2014, er 36 % allerede lukket igen – primært grundet konkurs eller tvangsopløsning.

Iværksætterdrømmen lever videre (for de fleste)

Det har været muligt at stifte iværksætterselskaber siden 2014. Selskabet kan stiftes for én krone i startkapital i modsætning til et ApS, der kræver 50.000 kroner. Iværksætterselskaber er ligesom ApS’erne omfattet af selskabsloven, hvilket blandt andet betyder, at der skal udarbejdes årsrapporter, der skal indberettes digitalt til Erhvervsstyrelsen. Og det er nok årsagen til, at der lukkes forholdsvis mange IVS-selskaber inden for kort tid.  Det er nemlig utrolig let at starte et IVS-selskab, og derfor er der mange, der gør det, men når så regnskaber skal indleveres, bliver det måske for omstændigt at drive selvstændig virksomhed, og så mister nogle af iværksætterne interessen.

Men når det så er sagt, så afholder det ikke andre iværksættere for at udleve drømmen om at være selvstændig. Det pibler nemlig stadig frem med IVS-selskaber – især inden for brancherne ”Virksomhedsrådgivning og anden rådgivning om driftsledelse”, ”Computerprogrammering” og ”Konsulentbistand vedrørende informationsteknologi” er der rigtig mange, der kaster sig ud i iværksætter-eventyret.

Find endnu flere tal i vores IVS analyse