Del artiklen
Berig dit netværk med denne nyhed.
Op imod hver fjerde danske virksomhed er endnu ikke klar til, at EU’s nye persondataforordning (GDPR) træder i kraft den 25. maj 2018.
Dermed risikerer virksomhederne ikke alene bøder på op til fire procent af omsætningen. De risikerer også at blive ramt på konkurrenceevnen i et marked, der bliver stadigt mere datadrevet.
Og sidstnævnte er nok i virkeligheden den største udfordring for virksomhederne her og nu, lyder det fra Anders Borg, Managing Director i data- og analysevirksomheden Bisnode.
Læs meget mere om GDPR i JPs tillæg "Digital Transformation"
Det er blandt andet GDPR’s krav til datastruktur og datahåndtering, der giver de største udfordringer for virksomhederne – herunder kravet om, at forbrugerne har ret til at få adgang til alle de data, som virksomhederne har lagret på dem.
Men det er netop også her, at de største konkurrencefordele ligger for virksomhederne, fortæller Anders Borg.
Bisnode har derfor udviklet en intelligent API-løsning, Bisnode Consumer Intelligence, der gør det muligt at identificere og mærke hver enkelt kunde på tværs af virksomhedens forskellige systemer med ét fælles id og derefter holde alle systemer løbende opdateret med relevante identifikationsdata.
Dermed lever virksomheden ikke alene op til GDPR’s krav om datahåndtering og datastruktur –virksomheden får også et langt bedre indblik i sine kunder, og hvordan de hver især agerer på tværs af alle kontaktpunkter.
Det gør virksomhederne i stand til at skabe en mere meningsfuld dialog med kunderne, hvilket gør det lettere for dem at afsætte deres produkter.
- Det bliver stadigt sværere at trænge igennem støjmuren af markedsføringsbudskaber, og kunderne bliver desuden mere og mere selvhjulpne. Derfor skal fremtidens vindere findes blandt de virksomheder, der formår at indgå i den rigtige dialog med forbrugerne på det rigtige tidspunkt, siger Anders Borg, der mener, at erhvervslivet generelt bør interessere sig mere for mulighederne i GDPR frem for at fokusere på udfordringerne.
- Der er slet ingen tvivl om, at GDPR er enormt ressourcekrævende for danske virksomheder. I vores egen organisation har vi brugt mere end 50.000 timer på at blive klar. Men jeg mener alligevel, at debatten den seneste tid har fokuseret alt for meget på de tekniske og bureaukratiske udfordringer frem for de indlysende markedsføringsmæssige fordele. Hvis de danske virksomheder bliver bedre til at omfavne mulighederne i GDPR, så sikrer de sig selv en uovertruffen platform til at styrke deres markedsføringsindsats, siger han.