Smart data

Fra big data til smart data

Smart data er relevant og indsigtsfuld data

Smart data er relevant og indsigtsfuld data

Data er blevet nutidens råvare - og de findes i overflod. Hver dag genereres 16.000 milliarder megabyte data i verden. I Bisnode tror vi på, at fremtiden tilhører dem, som formår at bruge data intelligent - dem der kan omdanne data til indsigtsfuld viden, fakta og svar. For det er nemlig der, at data bliver smart, og giver dig mulighed for at komme et skridt foran konkurrenterne. 

Det er svært at forstå omfanget af den mængde data, der produceres verden over hver dag. Hvor meget er 16.000 milliarder megabyte egentlig? Sikkert en størrelsesorden vi kun komme til at overgå inden for den nærmeste fremtid. Fakta er 90 % af alle verdens data er genereret i løbet af de sidste to år. Hvordan bliver det så ikke de kommende år - vi bliver kun endnu mere digitale og datafokuserede, så det er med at følge med på databølgen og udnytte alle de muligheder, data giver dig.

Hver eneste gang du sender en e-mail, bruger de sociale medier, blogger noget, anvender en GPS’er, ser videoer og billeder online, afsætter du små digitale fodspor. Al den data, som vi har vænnet os til at kalde big data, er guld værd for virksomheder. Flere og flere virksomheder bruger tid på dataindsamling, men der er lang vej til at det fulde potentiale i data er udnyttet. Undersøgelser har vist, at kun 3-5 % af alt det data vi opsamler, bruges.

Når vi i Bisnode omtaler "smart data", så handler det om at sortere alt fra, som ikke er relevant, og sikre sig god datakvalitet - en slags leanoptimering af data. De virksomheder, som har succes med det, får både lettere ved at holde på sine eksisterende kunder og kan mere målrettet nå ud til nye kunder med de helt rigtige budskaber.

Big vs. smart data -   Hvad er forskellen? Se videoen og bliv klogere!

Hvad er smart data?

Hvad er smart data?

Data bliver først smart, når det fører til gode beslutninger og forretningsoptimering. Når vi hos Bisnode taler om at gå fra big data til smart data, mener vi, at mængden i data ikke er værdifuldt i sig selv. Først når det relevante og brugbare data trækkes ud af mængden og giver svar på spørgsmål, er data smart.

Der er et stort potentiale for din virksomhed, hvis I forstår at arbejde datadrevet, og hvis I træffer jeres forretningsbeslutninger baseret på data og fakta. Er du klar til at arbejde med smart data?

Et udpluk af alle de muligheder du får med smart data

Et udpluk af alle de muligheder du får med smart data

  • Fuldt overblik over din kreditrisici
    Når du kender dine kunders økonomiske standpunkt, kan du meget nemmere beskytte din virksomhed mod lange inkassosager og afskrivninger, og du kan fokusere på at gøre forretning med de "rigtige" kunder. Brug data til at få et indblik i dine kunders betalingsevne - uanset om dine kunder er privatpersoner eller virksomheder. Og tilpas din kreditgivning og dine kreditprocesser ud fra den viden.
  • Planlægning af virksomhedens cashflow
    Arbejder du i økonomi/finans ved du, hvordan det er at have udestående fordringer, når lønninger og leverandørfakturaer skal betales. Gennem vores analysemodeller får du et opdateret overblik over dine restancer, og du kan meget lettere planlægge fremtidigt cashflow for at undgå unødige omkostninger for din virksomhed.
  • Find frem til de gode kunder
    Ved at blive mere målrettet i din markedsapproach kan du differentiere dine markedstilbud og din kommunikation til den enkelte kunde. Tidligere har målgruppetanken været noget sløv, og kunderne er tit blevet skåret over én kam. Med smart data kan du lære individerne bag tallene bedre at kende og blive klog på hvilke interesser de har, og hvordan deres købeadfærd ser ud. Det er viden, der gør det muligt for dig at arbejde intelligent med segmentering og kommunikation.
  • En uforglemmelig kundeoplevelse
    Alle ugifte mænd i 35-års alderen, som bor i en storby, og som spiller fodbold kan måske lyde ens på papiret, men formodentlig er de helt forskellige, hvad angår livsstil og adfærdsmønster. Ved hjælp af smart data kan du tilbyde kunderne specialdesignede løsninger, individuel service og brugertilpasset kommunikation. Du baserer altså dine aktiviteter og indsatser overfor kunderne på viden frem for gode gæt og mavefornemmelser.
  • Vækst dine eksisterende kunderelationer
    Tommelfingerreglen er, at 80 % af omsætningen kommer fra 20 % af kunderne. Ved du, hvordan det ser ud blandt dine kunder? Ellers er smart data vejen frem - så kan du nemlig få opdelt dine kunder i forskellige segmenter, så du med det samme kan se, hvilke kunderelationer du bør udvikle, og hvilke du bør afvikle. Med historiske købsmønstre kan du få svar på, hvilke løsninger du burde mersalge til bestemte kunder, hvornår og hvordan.
  • Spå om fremtiden
    Hvor stor er sandsynligheden for, at din leverandør går konkurs inden for de nærmeste måneder? Hvor mange af dine kunder, vil forlade dig inden for det næste år? Med smart data kan du få et indblik i fremtiden og derved agére i tide, så du ikke taber penge eller kunder. 

Vi ved hvornår dine naboer vil flytte

Med smart data, kan vi forudse forbrugeradfærd

Læs mere