Ved hjælp af smarte analyser og data mining kan du få identificeret mønstre, kundegrupper og sammenhænge i din kundedatabase. Og det giver dig mulighed for at øge værdien blandt nuværende kunder og udvælge emner, som helt sikkert finde dine produkter interessante.
Prospectanalyse
Det overordnede formål med Prospect analysen er at danne det bedste beslutningsgrundlag for kundesegmentering og emnegenerering. Med et meget tydeligt indblik i din database, kan vi inddele eksisterende kunder i segmenter med forskellige relationsstrategier, hvilket gør det lettere for dig at forbedre kundeloyaliteten og synliggøre mersalgspotentialet. Når alle tendenser og sammenhænge i din database er synliggjort, kan vi spejle kundedatabasen ud på hele markedet og pege på et eller flere segmenter, der med stor sandsynlighed vil blive mere profitable for dig end resten af markedet. Prospect analysen danner et unikt emneunivers til dig bestående af kundeemner, der er direkte sammenlignelige med dine bedste kunder.
Den indledende del af en Prospect analyse er en Profil- & markedsdækningsanalyse, som også sagtens kan stå alene, hvis du har en mindre kundeportefølje.
Profil- og markedsdækningsanalyse
Med en Profil- & markedsdækningsanalyse får du svar på hvilke kundetyper, der er stærkest repræsenteret i din kundedatabase og hvilke, der trænger til opmærksomhed. Først tegner vi en profil af dine kunder ud fra klassiske BtB segmenteringskriterier som fx selskabsform, antal ansatte og brancher. Og det vi finder frem til, spejler vi ud mod det totale marked, for at analysere nærmere på din markedsdækning. Fx ser vi på din markedsdækning sat i forhold til virksomhedsstørrelser og brancher. Det er interessant, for selvom din database fx primært består af mange små kunder med få antal ansatte, er det ikke ensbetydende med, at din styrke ligger her. Når vi evaluerer hvilken størrelse af virksomheder, du har bedst fat i, må fordelingen holdes op imod alle danske virksomheder. Det gør vi med branchekoder og selskabsformer.
Resultatet af Profil- & markedsdækningsanalysen giver dig et godt overblik over dine kunder og hjælper dig at finde nye kundeemner, som med stor sandsynlighed vil købe dine produkter.