Smart data

Smart data er vejen til vækst og succes
Fremtidens vækstvirksomheder er datadrevne

Hvad er smart data?

Smart data er relevant og indsigtsfuld data. Data er blevet nutidens råvare - og de findes i overflod. Hver dag genereres 16.000 milliarder megabyte data i verden. I Bisnode tror vi på, at fremtiden tilhører dem, som formår at bruge data intelligent - dem der kan omdanne data til indsigtsfuld viden, fakta og svar. For det er nemlig der, at data bliver smart, og giver dig mulighed for at komme et skridt foran konkurrenterne.

Det er svært at forstå omfanget af den mængde data, der produceres verden over hver dag. Hvor meget er 16.000 milliarder megabyte egentlig? Sikkert en størrelsesorden vi kun komme til at overgå inden for den nærmeste fremtid. Fakta er 90 % af alle verdens data er genereret i løbet af de sidste to år. Hvordan bliver det så ikke de kommende år - vi bliver kun endnu mere digitale og datafokuserede, så det er med at følge med på databølgen og udnytte alle de muligheder, data giver dig.

Hver eneste gang du sender en e-mail, bruger de sociale medier, blogger noget, anvender en GPS'er, ser videoer og billeder online, afsætter du små digitale fodspor. Al den data, som vi har vænnet os til at kalde big data, er guld værd for virksomheder. Flere og flere virksomheder bruger tid på dataindsamling, men der er lang vej til at det fulde potentiale i data er udnyttet. Undersøgelser har vist, at kun 3-5 % af alt det data vi opsamler, bruges.

Når vi i Bisnode omtaler "smart data", og det at gå fra Big data til Smart data, så handler det om at sortere alt fra, som ikke er relevant, og sikre sig god datakvalitet - en slags leanoptimering af data. De virksomheder, som har succes med det, får både lettere ved at holde på sine eksisterende kunder og kan mere målrettet nå ud til nye kunder med de helt rigtige budskaber. Data bliver først smart, når det fører til gode beslutninger og forretningsoptimering. Det handler ikke om mængden af data, men om at finde frem til de relevante og brugbare data - først der er data smart. 

Big data vs. Smart data

I Bisnode tror vi på, at fremtidens vækstvirksomheder er datadrevne, og derfor hjælper vi hver dag det danske erhvervsliv med at erstatte mavefornemmelser med friske data og fakta. Med data kan du nemlig langt bedre finde, vækste og fastholde dine kunder. 

       
Datadrevne virksomheder er 23 gange mere tilbøjelige til at finde nye kunder   Datadrevne virksomheder er 6 gange mere tilbøjelige til at fastholde deres kunder   Datadrevne virksomheder er i gennemsnit 6% mere profitable, end virksomheder der ikke arbejder datadrevet

Men hvordan er det lige at data omsættes til viden, der giver mening? 

Det kræver at data struktureres, behandles, analyseres og sammenkædes. Og det kræver, at der bliver sorteret i den store mængde af data, du sikkert har om dine kunder. Smart data giver dig utrolig stor indsigt i kundernes verden, og det kan du bruge til at skabe helt nye forretningsmuligheder - ikke bare inden for salg og marketing, men også inden for økonomi, IT og kundeservice. Viden om kunderne er guld værd på tværs af hele virksomheden, hvis den udnyttes optimalt. Allerede nu, men også på sigt, kommer smart data til at påvirke erhvervslivet på en revolutionerende måde, og derfor er det med at komme om bord på datarejsen, inden konkurrenterne gør det.

Man kan kort og godt sige, at Smart data, er data der er relevant, konkret og brugbart. Det er data der er "rent", opdateret og kvalitetssikret. Det er data om de rigtige ting på de rigtige tidspunkter. 

big data, smart data

Vækst kommer sjældent af sig selv, så der er plads til forbedringer hos alle virksomheder - især hvis man vil være blandt frontløberne i dansk erhvervsliv. Det handler om at være kreativ og nytænkende i måden at anskue kunderne, markedet og de interne processer på for at komme et skridt foran.

Et udpluk af mulighederne med smart data

Næsten uanset hvilken stilling du har, vil smart data kunne hjælpe dig med at optimere din hverdag, gøre dig klogere på kunderne og være med til at skabe bedre bundlinje. Udnyttes smart data optimalt bliver du nemlig i højere grad i stand til at:

  • Få fuldt overblik over din kreditrisici
    Når du kender dine kunders økonomiske standpunkt, kan du meget nemmere beskytte din virksomhed mod lange inkassosager og afskrivninger, og du kan fokusere på at gøre forretning med de "rigtige" kunder. Brug data til at få et indblik i dine kunders betalingsevne - uanset om dine kunder er privatpersoner eller virksomheder. Og tilpas din kreditgivning og dine kreditprocesser ud fra den viden.

  • At planlægge virksomhedens cashflow
    Arbejder du i økonomi/finans ved du, hvordan det er at have udestående fordringer, når lønninger og leverandørfakturaer skal betales. Gennem vores analysemodeller får du et opdateret overblik over dine restancer, og du kan meget lettere planlægge fremtidigt cashflow for at undgå unødige omkostninger for din virksomhed.

  • At finde frem til gode og købestærke kunder i hele verden
    Ved at blive mere målrettet i din markedsapproach kan du differentiere dine markedstilbud og din kommunikation til den enkelte kunde. Tidligere har målgruppetanken været noget sløv, og kunderne er tit blevet skåret over én kam. Med smart data kan du lære individerne bag tallene bedre at kende og blive klog på hvilke interesser de har, og hvordan deres købeadfærd ser ud. Det er viden, der gør det muligt for dig at arbejde intelligent med segmentering og kommunikation.

  • At give en uforglemmelig kundeoplevelse
    Alle ugifte mænd i 35-års alderen, som bor i en storby, og som spiller fodbold kan måske lyde ens på papiret, men formodentlig er de helt forskellige, hvad angår livsstil og adfærdsmønster. Ved hjælp af smart data kan du tilbyde kunderne specialdesignede løsninger, individuel service og brugertilpasset kommunikation. Du baserer altså dine aktiviteter og indsatser overfor kunderne på viden frem for gode gæt og mavefornemmelser.

  • At vækste eksisterende kunderelationer
    Tommelfingerreglen er, at 80 % af omsætningen kommer fra 20 % af kunderne. Ved du, hvordan det ser ud blandt dine kunder? Ellers er smart data vejen frem - så kan du nemlig få opdelt dine kunder i forskellige segmenter, så du med det samme kan se, hvilke kunderelationer du bør udvikle, og hvilke du bør afvikle. Med historiske købsmønstre kan du få svar på, hvilke løsninger du burde mersalge til bestemte kunder, hvornår og hvordan.

  • Spå om fremtiden
    Hvor stor er sandsynligheden for, at din leverandør går konkurs inden for de nærmeste måneder? Hvor mange af dine kunder, vil forlade dig inden for det næste år? Med smart data kan du få et indblik i fremtiden og derved agére i tide, så du ikke taber penge eller kunder.
     

Whitepaper:
Sådan går du fra Big data til smart data

Læs whitepaper

Vil du modtage vores nyhedsbrev?