Hvad er smart data?
Smart data er relevant og indsigtsfuld data. Data er blevet nutidens råvare - og de findes i overflod. Hver dag genereres 16.000 milliarder megabyte data i verden. I Bisnode tror vi på, at fremtiden tilhører dem, som formår at bruge data intelligent - dem der kan omdanne data til indsigtsfuld viden, fakta og svar. For det er nemlig der, at data bliver smart, og giver dig mulighed for at komme et skridt foran konkurrenterne.
Det er svært at forstå omfanget af den mængde data, der produceres verden over hver dag. Hvor meget er 16.000 milliarder megabyte egentlig? Sikkert en størrelsesorden vi kun komme til at overgå inden for den nærmeste fremtid. Fakta er 90 % af alle verdens data er genereret i løbet af de sidste to år. Hvordan bliver det så ikke de kommende år - vi bliver kun endnu mere digitale og datafokuserede, så det er med at følge med på databølgen og udnytte alle de muligheder, data giver dig.
Hver eneste gang du sender en e-mail, bruger de sociale medier, blogger noget, anvender en GPS'er, ser videoer og billeder online, afsætter du små digitale fodspor. Al den data, som vi har vænnet os til at kalde big data, er guld værd for virksomheder. Flere og flere virksomheder bruger tid på dataindsamling, men der er lang vej til at det fulde potentiale i data er udnyttet. Undersøgelser har vist, at kun 3-5 % af alt det data vi opsamler, bruges.
Når vi i Bisnode omtaler "smart data", og det at gå fra Big data til Smart data, så handler det om at sortere alt fra, som ikke er relevant, og sikre sig god datakvalitet - en slags leanoptimering af data. De virksomheder, som har succes med det, får både lettere ved at holde på sine eksisterende kunder og kan mere målrettet nå ud til nye kunder med de helt rigtige budskaber. Data bliver først smart, når det fører til gode beslutninger og forretningsoptimering. Det handler ikke om mængden af data, men om at finde frem til de relevante og brugbare data - først der er data smart.
Big data vs. Smart data
I Bisnode tror vi på, at fremtidens vækstvirksomheder er datadrevne, og derfor hjælper vi hver dag det danske erhvervsliv med at erstatte mavefornemmelser med friske data og fakta. Med data kan du nemlig langt bedre finde, vækste og fastholde dine kunder.
![]() |
![]() |
![]() |
||
Datadrevne virksomheder er 23 gange mere tilbøjelige til at finde nye kunder | Datadrevne virksomheder er 6 gange mere tilbøjelige til at fastholde deres kunder | Datadrevne virksomheder er i gennemsnit 6% mere profitable, end virksomheder der ikke arbejder datadrevet |
Men hvordan er det lige at data omsættes til viden, der giver mening?
Det kræver at data struktureres, behandles, analyseres og sammenkædes. Og det kræver, at der bliver sorteret i den store mængde af data, du sikkert har om dine kunder. Smart data giver dig utrolig stor indsigt i kundernes verden, og det kan du bruge til at skabe helt nye forretningsmuligheder - ikke bare inden for salg og marketing, men også inden for økonomi, IT og kundeservice. Viden om kunderne er guld værd på tværs af hele virksomheden, hvis den udnyttes optimalt. Allerede nu, men også på sigt, kommer smart data til at påvirke erhvervslivet på en revolutionerende måde, og derfor er det med at komme om bord på datarejsen, inden konkurrenterne gør det.