Energibranchen

Energibranchen oplever store forandringer og stigende bevægelighed blandt kunderne i disse år. Men der er også et kæmpe vækstpotentiale for de virksomheder, som formår at omfavne den digitale transformation.
check_fat_green.png

Skab skarpe strategier på baggrund af dataanalyser og kundeindsigt

check_fat_green.png

Skab effektive kredit- og compliancepolitikker med nye digitale værktøjer

check_fat_green.png

Optimér din markedsføring og dine salgsaktiviteter ud fra viden om kunderne

Skab en bæredygtig strategi med data som omdrejningspunkt

Vi ved, at der lige nu sker store forandringer i energibranchen, og alt tyder på, at det vil fortsætte i de kommende år. Stigende bevægelighed blandt kunderne med hyppig udskiftning af leverandør er et faktum, og snart er alle danskere desuden tvunget til aktivt at vælge elselskab. Når branchen er præget af hård konkurrence og er presset på pris, er det de selskaber, som er nytænkende og formår at tænke datadrevet i både den langsigtede og den kortsigtede strategi, som får succes. 

Datadrevne virksomheder er i gennemsnit 6 gange så profitable, som dem der ikke er.

Vi ved dog godt, at det kræver en investering i henholdsvis systemer, processer og tid, hvis data skal være fundamentet for virksomhedens vækst. Men det kan betale sig på bundlinjen at skifte de gode gæt ud med fakta og databaseret argumentation.

Data er fremtidens vej til fremdrift og vækst

Grundstenen i at arbejde datadrevet ligger næsten selvsagt i virksomhedens master data – altså alle de informationer, som lagres og gemmes om kunder, samarbejdspartnere og arbejdsgange. Med en detaljeret og kommunikeret proces for vedligeholdelse og registrering af data, er det muligt for alle i virksomheden, uanset om der er tale om en stor koncern eller en mindre virksomhed, at få adgang til de samme data. Det data, som skal inkluderes i kunde- og markedsanalyser, go-to-market-strategier, kreditpolitikker osv. – de analyser og overvejelser, som skal bane vejen for virksomhedens vækst.

Datadrevet leadgenerering giver Eniig 200 ekstra nye kunder om året og en besparelse på 65% i omkostninger

Eniig fik alle deres erhvervskunder, eksisterende som potentielle, potentialevurderet - og det blev starten på et vaskeægte dataeventyr.
Læs hele casen

Få et 360 graders overblik over samtlige af dine kunder

Det, vi oftest hører om, når vi er i dialog med beslutningstagere i energibranchen, er udfordringen med at få et solidt billede af den enkelte kunde. Det er svært at følge kunden i hele kunderejsen og endnu sværere at kende hver kundes behov. Det handler altså om at skabe relevans og kundeengagement på et helt nyt niveau. Korrekt, struktureret og gennemanalyseret data en nødvendighed for at nå derhen.

Mange af de virksomheder i branchen, som har godt fodfæste i markedet, er i fuld gang med at afprøve og teste nye digitale løsninger og måder at skabe relationer til forbrugerne på. Men det kan være svært at finde rundt i alt det data, der hver dag opsamles om kunderne. Der efterlades digitale fodspor i alt, hvad kunderne gør online, og alt det data giver først mening, når det kobles sammen med data fra alle jeres andre kilder og med data fra eksterne kilder. Og det er her Bisnode kommer ind i billedet.

bisnode_data-sources_customers.svg

Én all around samarbejdspartner på dataområdet

I Bisnode har vi specialiseret os i at hjælpe virksomheder i energibranchen med at omdanne data til brugbar viden. Vi ser os selv som en all around datasamarbejdspartner, idet vi hjælper med alt fra implementering af en ny datastrategi til det mere lavpraktiske som test af en leadgenereringskampagne. Brug os som støtte, når I skal have nedbrudt datasiloer på tværs af virksomheden og når store datamængder skal sættes i system. Vi overtager desuden gerne dataanalysearbejdet, så det bliver nemmere for jer at træffe de rigtige forretningsmæssige beslutninger.

Arbejd smart og datadrevet med både B2C- og B2B-data.
Få et overblik over mulighederne her:

 

B2C data

  • Omnichannel strategi og eksekvering – dan de rigtige målgrupper og brug de rigtige kommunikationskanaler
  • Arbejd smart med personaer
  • Optimer hele kunderejsen og gentænk dine touch points
  • Arbejd forsvarligt med data og være GDPR compliant
  • Tjek om dine kunder er dårlige betalere via Debitor Registret 

B2B data

  • Arbejd effektivt med leadgenerering og smarte målgrupper
  • Analyser dig frem til uafdækkede områder i markedet og i din portefølje
  • Automatiser dine processer og arbejd med korrekte data
  • Kreditvurder dine kunder på en intelligent måde og optimer din porteføljestyring

Vattenfall Mats

Kundeanalyser giver Vattenfall overblik over deres markedspotentiale

Vattenfall er førende i Norden inden for energi, men havde i lang tid svært ved at få greb om markedets fulde potentiale. Ved hjælp af Bisnodes prædiktive analyse har de nu godt styr på, hvilke kunder de skal bearbejde for at øge salget.

Vattenfall arbejder med salg af energi til store virksomheder, dvs. virksomheder med et energiforbrug på over 2 GWh pr. år. Der findes ingen registre over virksomheder med det forbrug, og i lang tid måtte sælgerne bruge tid på efter bedste evne at registrere oplysninger om både eksisterende og potentielle kunder.

– Vi henvendte os til Bisnode for at automatisere håndteringen og højne kvaliteten. I første omgang bad vi om hjælp til en prædiktiv analyse af, hvordan vores adresserbare marked ser ud, dvs. hvilke kunder vi burde bearbejde, siger Mats Linder, CMO i Vattenfall.

Læs resten af casen

Frau sitzt bei Bewerbung auf Couch

OK har stor succes med automatiseret kreditstyring

”I OK har vi implementeret helt nye kundeoprettelsesprocesser baseret på data fra Bisnode. Det har vi gjort for at forbedre hele vores datakvalitet og for at sikre, at vi altid har den nyeste og mest korrekte information om vores kunderPå den måde har vi det fulde overblik over kunden direkte i vores eget system, og det bliver nemt og overskueligt for både kredit- og salgsafdelingen at følge op på en given kunde”, fortæller Christina Rauter, proceskonsulent

OK har i samarbejde med Bisnode fået automatiseret en stor del af deres kreditstyring. Før i tiden måtte medarbejderne manuelt følge op på kunderne og tjekke deres økonomiske status, hvilket gjorde kredithåndteringen langsommelig og ressourcekrævende. Det er der nu lavet om på - kreditafdelingen bliver nu løbende informeret om, hvis der sker ændringer i erhvervskundernes kreditværdighed, og alle kunderne er blevet risikoinddelt.

Læs resten af casen

Vil du høre mere om hvordan vi kan hjælpe virksomheder i Energibranchen?

Du er også meget velkommen til at ringe direkte til Søren Løfgreen, som er vores ekspert på energibranchen. Hans telefonnummer er: 3095 5224.

Nysgerrig? Vil du høre mere eller har du spørgsmål?