Søg
Artikel Risk & Kredit

Sådan genererer du leads, selv når risikoen stiger

23 apr 2020

Verdensøkonomien vakler lige nu som følge af konsekvenserne af COVID-19. Myndighederne reagerer med drastiske tiltag. Det står allerede klart, at 2020 vil gå over i historien som et mildest talt dystert år. Vores samfundsfunktioner, såvel som vores virksomheder og erhvervsdrivende, er under et stadigt større pres.    

Dette er naturligvis specielt foruroligende for salgs- og marketingafdelingen. Arrangementer og messer aflyses, og da sælgernes rejsemuligheder bliver stadig mere indskrænkede, har de ikke engang mulighed for at besøge potentielle kunder på de forskellige virksomheder. For at undgå tab må virksomhederne til at finde alternative metoder til at generere leads. Datadrevne løsninger giver sandsynligvis de bedste resultater.  

Læs også: 5 tips til at komme i gang med data drevet marketing

Takket være moderne teknologi findes der meget effektive muligheder for at generere sikre leads af høj kvalitet helt uafhængigt af tid og sted. Ikke alene giver den et bedre resultat i det lange løb, men du slipper også for at skulle afholde fysiske møder. De to vigtigste metoder er tvillingeanalyse og Smart Data Analytics. Begge er baseret på virksomhedens egen kundedatabase, supplerer disse data med yderligere oplysninger og giver lister med potentielle kunder af høj kvalitet, som med stor sandsynlighed har behov for specifikke produkter og tjenesteydelser. 

Find nye kunder der ligner dine nuværende kunder (tvillingeanalyse)

  • Tvillingeanalysen fremhæver potentiale, som ellers kunne have været svært at opdage. 
  • Den er hurtig at implementere og kræver ingen installation eller investering i tredjepartssystemer.
  • Som ekstra bonus får du ryddet op i dine kundedata i CRM-systemet

Denne metode, som også kaldes look-a-like modellering, begynder med en oprydning i kundedatabasen. Her rettes forkerte oplysninger i databasen, f.eks. forældede adresser eller kontaktpersoner, huller udfyldes og dubletter slettes. I næste trin suppleres data med yderligere oplysninger, såsom branche, virksomhedsstørrelse og omsætning med mere. 

I det tredje trin følger en segmentering af virksomhederne i CRM-systemet baseret på disse oplysninger. Her er det vigtigt at klarlægge, hvordan den perfekte eller den gennemsnitlige kunde ser ud. Hvor stor er virksomheden? Hvilken branche befinder den sig i? Hvordan vil den udvikle sig i fremtiden? En sådan segmentering synliggør sammenfaldende karaktertræk og mønstre. Dette kaldes også for en klyngeanalyse. 

Nu er det tid til det sidste og vigtigste skridt. En dataspecialist som Bisnode udarbejder ved hjælp af segmenteringen en model til søgning i verdens største virksomhedsdatabase efter virksomheder, der opfylder de samme eller lignende kriterier som de bedste kunder i CRM-systemet. På denne måde får du en liste med potentielle kunder, som kan bruges til digitale kampagner eller gives videre til et callcenter. 

Smart Data Analytics

  • Giver lister med leads af høj kvalitet på nogle få uger. 
  • Øger salgsafdelingens konverteringsgrad og effektivitet. 
  • Giver konkrete resultater på kort tid og bidrager samtidig til digitalisering af salgs- og marketingaktiviteter på lang sigt. 
     

Smart Data Analytics giver lister med B2B-leads af høj kvalitet på kun få uger. Da maskinlæring er en integreret del af denne metode til at generere leads, bliver kvaliteten endnu højere. Indblik i resultaterne for de enkelte leads føres tilbage i systemet og gør modellen endnu mere intelligent. 

Hvordan fungerer Smart Data Analytics rent faktisk? Metoden er baseret på data fra forskellige kilder: Virksomhedens egne data fra CRM-systemet, supplerende data fra verdens største virksomhedsdatabase via Dun & Bradstreet med over 330 millioner virksomheder samt data, der er hentet fra internettet. 

Smart Data Analytics er baseret på aktuelle emner eller nøglebegreber og genererer lister med virksomheder, der med størst sandsynlighed har behov for bestemte produkter. Resultatet er med andre ord leads af højeste kvalitet. Præcist hvor effektiv metoden er, viser Hewlett Packard Enterprise, hvor Bisnode har identificeret, at deres potentielle marked er omkring 350 % større i Holland og 390 % større i Sverige. Noget, som salgs- og marketingafdelingen selvfølgelig er mere end tilfreds med.  

Få adgang til vores vigtigste tjenester inden for bl.a. risiko og kredit

 

Vil du høre mere eller har du spørgsmål?