Artikel Smart data Datadrevet markedsføring

Sådan fungerer prædiktiv markedsføring i praksis

28 mar 2017

Nu er der mulighed for at få styr på kundens næste køb – allerede i dag. Med forudsigende analyser kan du optimere dine forretningsmuligheder og forudsige, hvad kunderne vil have, og hvornår de er mest tilbøjelig til at købe det.

Man kunne også kalde det ”den hellige gral” – dvs. at vide, hvad kunderne køber som det næste. Og selvom man ikke kan se ind i fremtiden, så giver forudsigende analyser mulighed for at få et glimt af, hvad der kommer til at ske. Det siger Frederik Dueholm, data miner i Bisnode, som er ekspert i databaseanalyser.

– Det handler om at forsøge at finde det næste sandsynlige køb. Det er præcist, hvad vi kan gøre ved hjælp af store mængder data. Vi ved f.eks., at 70–80 procent af forbrugerne køber hus eller bil, inden der er gået et år, efter de har fået barn. Hvad for en bil, det bliver, afhænger f.eks. af værdier, indkomst og livsstil samt en række andre variabler, som medtages i analysen.

Udgangspunkt i den enkeltes behov

Forudsigende analyse tager ikke kun udgangspunkt i den enkeltes forbrugsmønster. Man segmenterer heller ikke kun ud fra køn, alder og indkomst, hvilket før i tiden var de primære parametre, man tog udgangspunkt i. I stedet segmenterer man ud fra kvalitetsanalyser, der giver viden om den enkelte kundes behov.

– Helt konkret betyder det, at vi f.eks. kan fortælle en bank, hvilke produkter eller tjenester deres forskellige kunder formodentlig er mest interesserede i at vide noget om – boliglån, billån eller opsparing. Og vi kan også svare på, hvor meget forskellige kunder kommer til at forbruge i dag og i fremtiden, fortæller Frederik Dueholm.

Det kan lyde som science fiction, men egentlig er det ikke så kompliceret endda. Igennem hele livet har alle mennesker forskellige forbrugsmønstre. Når man lige har fået barn er forbruget for eksempel større, og på andre tidspunkter i livet forbruger man lidt mindre.

– Vi kan se, hvor i forbrugscyklussen dine kunder befinder sig og dermed foretage en vurdering af hver kunde. Det er et uhyre vigtigt værktøj til at kunne spå om fremtiden. Jeg har set flere eksempler på virksomheder, der har været tvunget til at indse, at deres kunder vil forbruge mindre i fremtiden – og som dermed proaktivt har kunne tilpasse deres strategi derefter, siger Frederik Dueholm..

Forretningsværdi med forudsigende markedsføring

  • Relevans i markedsføringen er ikke noget nyt. Nu er det blevet muligt at forstå sine kunder på individniveau. For alvor.
  • Forudsigende markedsføring tager udgangspunkt i smart data, kvalitetsanalyser af enorme informationsmængder. Hvis analysen bruges rigtigt, kan den give mulighed for at tilpasse sit produkt til den enkelte kunde.
  • Med udgangspunkt i kundens livsfase, drivkræfter og forbrugsmønster kan man indkredse, hvordan forbruget sandsynligvis vil komme til at se ud i fremtiden.
  • Ved hjælp af flere tusinde variabler kan sandsynligheden for forskellige adfærdsmønstre og sandsynlige køb beregnes med meget stor sikkerhed. Kombineret med virksomhedens egen kundestatistik kan dataanalysen blive et endnu mere effektivt værktøj. 
Potentialevurdér dine kunder og fokusér på at udvikle dem

Potentialevurdér dine kunder og fokusér på at udvikle dem

Plej dine eksisterende kunderelationer

  • Styrk dialogen med dine kunder med datadrevet markedsføring
  • Maksimer indtjeningen med større andele af mersalg og krydssalg
  • Øg kundetilfredsheden og hold på flere af dine kunder
Læs mere