Artikel Datadrevet markedsføring

Arbejd smart med personaer og optimer din kommunikation

19 feb 2018

Brug statistiske personaer i din kommunikation (og automatik selvfølgelig) og skab hurtige og målbare resultater.

Hvad er personaer egentlig for en størrelse?

Alle, der arbejder i marketing og de fleste i salg, har på et eller andet tidspunkt hørt personaer og om, at det er en rigtig god ide at skitsere, hvem ens kernemålgruppe(r) er ved at anvende personaer. Kort fortalt er personaer en beskrivelse og en visualisering af dine primære kunder, der bygger på data, viden og erfaringer om kundernes personlige jeg, adfærd, købsmønstre og generelle demografi. Du opdigter altså en specifik person, som udgør normen for dine kunder (eller i hvert fald for et segment).

Den er god nok – det giver super god mening at arbejde med personaer

Sidder du og skal planlægge en ny kampagne eller sende et nyhedsbrev, så er det altså noget lettere at ramme plet med budskaberne og indholdet, hvis du har et klart billede af, hvem du taler til. Kan du sætte et billede på og har en fornemmelse af, hvem personen er, så bliver du i større grad i stand til at differentiere din kommunikation ud forskellige kundegrupper med hver sine behov. Samtidig kan du også tilpasse dine kommunikationskanaler og din timing til at passe lige præcis til den kundegruppe, du vil i dialog med.

Send fx ikke tilbud om engangsbleer og vådservietter til pensionister, der ikke kan huske andet end stofbleer, og send omvendt ikke invitationer til pensionistbingo til den unge førstegangsmor.

Umiddelbart lyder det indlysende, men desværre kan det være en lang sej proces at få det fulde overblik over hvem kunderne er – især når det kommer til dataarbejdet.

VoC.jpg

Hvad kræver det at skabe personaer?

Gode gæt? Et kig på hvad kunderne sidst har købt? Aldersinddeling?
Der kan være mange veje til at definere, hvem dine kunder er, men du kommer længst med et godt mix af kundernes profildata, købshistorik og en lille grad af opfindsomhed.

Som hovedregel kommer du godt i gang med at designe dine personaer, hvis du kender til:

  • Køn og alder
  • Bopæl
  • Indkomst og uddannelse
  • Om de har børn, bor i hus eller lejlighed
  • Interesser, livsstil og holdninger
  • Købsadfærd

Det er dog de færreste virksomheder, der kender sine kunder så godt at de har det fulde indblik i kundernes sociale status, hobbyer og ved om de foretrækker hund frem for kat, eller Nissan frem for Audi. Her er det, at Bisnode kommer ind i billedet.

Statistiske personaer er den hurtige vej til resultater

Det kræver altså rigtig meget indsigt og datagymnastik at definere og identificere personaer. Men arbejder du mere med statistiske personaer, som er baseret på husstandsinfo, kan du faktisk meget hurtigt og nemt få sat en persona på hver og én af dine kunder.

Hvad mener vi med statistiske personaer?

Jo ser du, i Bisnode har vi et segmenteringsværktøj, der hedder Cameo, som er en statistisk kortlægning af den danske befolkning. Karrierefamilier, Storbyens puls og Aktive ældre er blot nogen af de typenavne, vi kan sætte på danske husstande. Cameo er det man kalder et geodemografisk klassifikationssystem, der er ideelt til profilering, segmentering og målretning mod det danske forbrugermarked. Der er i alt identificeret 46 forskellige typer af husstande, som er karakteriseret og beskrevet på baggrund af statistisk data.

Vi har altså dannet personaerne for dig på baggrund af alt den viden, vi har om de danske forbrugere.

Læs om alle typerne her

 

Personaer på B2B markedet

Det er ikke kun indenfor forbrugermarkedsføring det giver god mening at arbejde med personaer – det gør det så sandelig også på B2B markedet. Der er nemlig stor forskel på om du skal kommunikere til økonomidirektøren med 30 års erfaring som er ansat i en multiinternational virksomhed, eller den unge iværksætter af en online webshop.

I Bisnode kan vi hjælpe dig med at gruppere alle dine B2B kunder efter virksomhedskarakteristika og koble denne viden sammen med, hvem I har som kontaktperson hos virksomhederne. På den måde kan du få indblik i, hvordan din virksomheds forskellige målgrupper ser ud, og herudfra planlægge en mere personspecifik kommunikation, selvom du handler med andre virksomheder.

Det bliver rigtig smart, når du kobler købsdata på dine statistiske personaer

Segmentér dig frem til præcis de kunder, som øger din bundlinje. Der er rigtig meget tid og mange penge at hente ved at optimere og fokusere sine salgsaktiviteter. I stedet for at sprede alle dine marketingindsatser ud på hele markedet og håbe, at du rammer plet hos enkelte kunder, så fokusér på de kundeemner, som med stor sandsynlighed vil købe dine produkter. Og hvem er det så?

Det svar får du ved at koble dine købsdata med vores statistiske personaer. Så får du et komplet billede af, hvem dine kunder er, hvor de bor, hvad de køber og hvad der kendetegner dem. Vi kan hjælpe dig med, hvilke forbrugertyper du skal fokusere på, hvis du vil øge både din top- og din bundlinje. Og bliv ikke overrasket, hvis din kernemålgruppe viser sig at være en anden, end den du troede – sådan er det nemlig oftest.

Vil du modtage nyheder fra Bisnode?