Husk at kredittjekke eksisterende kunder

01 maj 2017

Hverdagen kan være stressende for mange virksomhedsejere, og fokus ender ofte med at blive rettet mod at løse virksomhedens daglige udfordringer. Det mere langsigtede arbejde med at sikre fremtidige betalinger bliver let glemt, og desuden har mange virksomheder flere forskellige parallelle forretningssystemer, hvilket besværliggør processerne.

En måde at få styr på fremtidige betalinger er at sikre, at kunderne er gode betalere.

 - De fleste virksomheder har vedtaget klare procedurer for kredittjek af nye kunder, men det, som mange glemmer, er at fortsætte med at kontrollere de eksisterende kunders betalingsevne, siger Martin Stabell, risk- og kreditekspert hos Bisnode.

Statistikken viser, at mere end 80 procent af alle tab forekommer blandt eksisterende kunder. En kunde, som går konkurs, indebærer både tab af indtægter og koster tid og kræfter at håndtere. At udtage stævninger, give møde i retten, varetage bogføring m.v. er værdifuld tid, som kunne være brugt på salg, vækst og nye kunder.

Male hands typing on smartphone
"De fleste virksomheder har vedtaget klare procedurer for kredittjek af nye kunder, men det, som mange glemmer, er at fortsætte med at kontrollere de eksisterende kunders betalingsevne."

Martin Stabell, risk- og kreditekspert hos Bisnode

Med det rette forretningssystem er det nemt at undgå spild af penge og tid ved at sikre, at dem man gør forretning med er gode betalere – uanset om der er tale om nye eller eksisterende kunder.

For at hjælpe virksomheder med at undgå dårlige betalere har Bisnode udviklet et værktøj til selvstændige erhvervsdrivende, en helhedsløsning, som indbefatter muligheder for at minimere tab, opdage nye forretningsmuligheder, øge omsætningen og give virksomheden en god markedsføring. For mange virksomheder hænger virksomhedsøkonomi og privatøkonomi tæt sammen, og derfor indeholder løsningen også beskyttelse mod svindlere og identitetstyveri både for virksomheden og privatpersoner.