Artikel Smart data Datadrevet markedsføring

Find de bedste kunder i udlandet

Er du på jagt efter kunder i udlandet? Måske er du i gang med de allerførste eksportovervejelser? Eller vil du udvide dine igangværende aktiviteter på et bestemt marked?

Uanset hvor i eksportprocessen du er, vil vi gerne give dig et par gode råd med på vejen - råd du kan bruge, når du skal finde nye kunder på tværs af landegrænser. Der skal nemlig både overvejes kulturelle forskelle, markedsføringsmuligheder og tages hensyn til lokal lovgivning, når du skal i dialog med din målgruppe i udlandet.

    Hvordan finder jeg overhovedet frem til kunder i udlandet?

    Når du skal i gang med at undersøge forskellige markeder, er der rigtig mange muligheder for at vurdere det enkelte lands potentiale. Vi anbefaler selvfølgelig, at du arbejder ud fra data om den kundegruppe, der er interessant for dig.

    Via vores løsning D&B Hoovers kan du finde præcis de kunder, du gerne vil i dialog med rundt om i hele verden. D&B Hoovers indeholder information om mere end 135 millioner aktive virksomheder i 190 lande. Data opdateres fem millioner gange om dagen hvilket gør den til verdens største leverandør af opdaterede og værdifulde virksomhedsoplysninger.

    Læs mere om D&B Hoovers her og prøv gratis i 14 dage

    Hvem er din målgruppe? og varierer den fra land til land?

    Det er vigtigt at overveje, om de målgrupper du typisk kommunikerer til i Danmark, er præcis de samme i udlandet. Som hovedregel er lande tæt på hinanden nogenlunde ens i adfærd, interesse og kultur, hvor lande langt fra hinanden ofte er meget forskellige.

    Lad os give et eksempel - det der karakteriseres som en mellemklasse bil i Finland og Danmark, er sandsynligvis en lavklasse bil i Dubai. Og derved vil målgruppen variere fra land til land.

    Det kan også være størrelsen på virksomheder. Sælger du fx løsninger til store virksomheder i Danmark, er det måske knap så store virksomheder, du skal have kontakt til i USA.

    Med udgangspunkt i tilgængelig data fra det enkelte land rådgiver vi dig gerne om, hvordan du bedst muligt definerer din målgruppe.

     

    B2B

     

    B2C

    Find den helt rigtige målgruppe ud fra en lang række karakteristika om virksomhe-der. I Bisnode har vi adgang til en lang række af forskellige data om virksomheder, fx viden om deres branche, deres ejendomme, deres vognparker, deres økonomi, om deres dyrebestand og meget mere. Find din målgruppe ud fra:   Find den helt rigtige målgruppe ud fra en lang række karakteristika om forbrugere. I Bisnode arbejder vi blandt andet med Cameo profiltyper, som er en inddeling af dan-skerne i 46 forskellige forbrugertyper baseret på demografiske, geografiske og livs-stilsbaserede variable. Cameo typer kan bruges i 63 forskellige lande. Find din målgruppe ud fra:
    • Økonomi
    • Geografi
    • Branche
    • Antal ansatte
    • Kontaktpersoner
    • Special data fra det enkelte land
     
    • Cameo typer
    • Geografiske data
    • Demografiske data
    • Data om adfærd og livsstil

    Hvad skal du være særligt opmærksom på?

    Det er altid en rigtig god idé at vurdere budskabet i dine kampagner, når du arbejder på flere forskellige markeder. I Danmark er vi meget åbne i vores kommunikation og ofte uformelle - i andre lande skal du arbejde indenfor mere strikse rammer. Husk derfor at vurdere sprog- og billede-brug, tiltaleform og kontaktkanal.

    Derudover er der stor forskel på, hvordan du må kontakte potentielle kunder i de enkelte lande. Lovgivningen vedrørende reklamebeskyttelse, GDPR, permissions og opsøgende salg varierer ligeledes meget landene i mellem.

    Arbejder du på B2B markedet så husk altid at undersøge kundernes betalingsevne. Hele 54 % af danske virksomheder oplever problemer med manglende betaling fra udenlandske kunder. Derfor er det en rigtig god idé at tjekke kreditværdiheden på potentielle kunder og samarbejdspartnere forud for en købsaftale.

    Bliv klogere på dine udenlandske kunders betalingsevne her og prøv gratis

    Kunderne ændrer sig hele tiden

    Adresseændring, nyt telefonnummer, nyt navn – kunderne ændrer deres informationer hele tiden. Så derfor anbefaler vi, at du holder dine kundedata ved lige. Det gælder både for eksisterende kunder og for potentielle. Korrekt data kan være guld værd.

    Spild ikke tiden på forældede og forkerte kundeinformationer. Det er dyrt at kontakte kunderne - især i udlandet. Høje opkaldspriser og dyr porto bliver hurtig en stor del af markedsføringsbudgettet, hvis du ikke har de rigtige oplysninger på din målgruppe.

    Faktisk opdaterer vi i gennemsnit mellem 25 – 40% af data, når vi gennemgår en kundedatabase. Så er det lang tid siden, du har fået information på mulige kunder, vil du køre en ny kampagne, eller vil du blot have de nyeste informationer på nuværende kunder, så husk at få opdateret og beriget dine data.

    Læs mere om beriget kundedata

Vil du i gang?

Vi hjælper dig gerne med information om interessante markeder og kundegrupper i udlandet.

Kontakt os

Sæt skub i det globale salg

Prøv vores nye løsning D&B Hoovers gratis, og se hvor let det er at skaffe nye kvalitets-leads fra hele verden

Læs mere og prøv gratis i 14 dage

Nysgerrig? Vil du høre mere om produktet eller har du spørgsmål?