Artikel

Er hovedkilden til nye kunder på vej til at dø i forsikringsbranchen?

Forsikringsbranchen er en af de få brancher, hvor man har lov til at ringe ud til privatpersoner uden først at skulle have deres samtykke. Det samme er blandt andet gældende for velgørenhedsorganisationer og virksomheder, der sælger aviser og ugeblade. Men flere og flere forbrugere melder sig på Robinsonlisten, som er en liste, hvor man afmelder sig alle former for markedsføring, som man ikke aktivt har givet samtykke til.

35 procent flere har tilmeldt sig Robinsonlisten siden 2014. På fem år er der kommet 311.502 flere personer på Robinson listen, og der er nu i alt 1.185.224 registeret, svarende til 812.431 unikke adresser.

Det betyder, at brancher som forsikringsbranchen får sværere og sværere ved at anvende deres traditionelle leadkanaler til at få nye kunder. For virksomhederne er forpligtet til løbende at opdatere deres kundedata med hvem, der er markeret som Robinson, og hvem der ikke er. Kravene er især skærpet efter GDPR trådte i kraft sidste år.

De første bøder er også begyndt at falde. Blandt andet blev Forsikringsselskabet Vendsyssel A/S idømt en bøde på 50.000 kr., fordi de ringede til folk, som stod på Robinsonlisten. Læs artiklen her.

Forsikringsbranchen er virkelig datatung

Forsikringsbranchen er ellers super gode til at holde styr på deres data. Der hersker stor respekt omkring brugen af data og de lovgivningsmæssige krav der er, når det kommer til markedsføring overfor forbrugere. Men branchen er virkelig også datatung – virksomhederne har uanede mængder data til rådighed om deres kunder, så det er med at have styr på processerne vedrørende opdatering, rens og ikke mindst slettepolitikker.

Det ændrer dog ikke på, at de fleste forsikringsselskabers hovedkilde til nye kunder er old fashion telesalg. Det er en gammeldags metode og nogle vil mene, at det er en uddøende måde at komme i dialog med forbrugerne på. Måske er det derfor forsikringsselskaberne også er ved at få øjnene op for, at de er nødt til at søge nye græsgange og nye metoder for at bibeholde en god kundetilstrømning.

Artiklen fortsætter under billedet

Læs mere om hvordan vi arbejder med forsikringsbranchen her

Künstliche Intelligenz im CRM: Das müssen Sie wissen

Data mining og maskinlæring skal bringe branchen tættere på kunderne

De tendenser jeg ser, når jeg er i dialog med beslutningstagere i forsikringsbranchen, er først og fremmest et stigende ønske om at blive klogere på data og finde nye smarte måder at opsamle og bruge data på. Viden om den enkelte forbruger skal hele tiden udbygges. Ikke bare med interne data, men også online data og eksterne data som dem, vi har i Bisnode. For dem, der kender forbrugerne og deres behov bedst, bliver dem, der vinder i branchen. Og konkurrencen er benhård – ikke mindst fordi der kommer nye digitale konkurrenter, og det er blevet meget lettere at forsikringssammenligne online.

Både indenfor salg, marketing og Business Intelligence er mange i branchen begyndt at arbejde med AI-principper og maskinlæring. Men som med alt andet er begyndelse svær, og det er en jungle at finde frem til præcis det data, der giver værdi. Både for forretningen men også for kunden, når det skal bruges eksternt. Fx vil flere og flere forsikringsselskaber gerne være i stand til at kende deres kunder, så de kan optimere deres ringetid og spare salgsressourcer. Det gælder om at ringe til de rigtige kunder, på det rigtige tidspunkt med det rigtige budskab. Opkaldene skal være af høj kvalitet, og alt støj skal fjernes – her tænker jeg på de forbrugere, som ikke er interesseret i dialog.

Læs mere om hvordan vi arbejder med forsikringsbranchen her

Med algoritmer kan forsikringsselskaberne forudse hver enkelt kundes fremtidige behov

Med algoritmer og data mining er det muligt at komme dybere ind i den enkelte kunders behov, livsstil og adfærd, og på denne måde få helt unik viden, som kan bruges til differentiering af kunderne. Ved at arbejde aktivt med transaktionsdata og hele tiden træne sine algoritmer, kan forsikringsselskaberne forudse hver enkelt kundes fremtidige behov. Når man arbejder med hændelsesbaseret data, som fx hvis en person flytter adresse, udvider familien eller noget helt tredje, vil nye behov opstå. Forsikringsselskaberne vil så vide, hvornår deres kunder overvejer at skifte forsikring, hvornår der sker en udvikling i deres private livssituation, som vil påvirke deres forsikring, og hvornår den enkelte kunde er tilbøjelig til at blive interesseret i flere produkter end dem, de har i forvejen. Det er det, vi i Bisnode kalder prædiktive analyser – her går vi ind og meget præcist estimerer, hvornår forsikringsselskaber skal kontakte deres kunder og med hvilket budskab.

Læs mere om prædikative analyser

Min fornemmeste opgave er derfor at hjælpe branchen med at grave et spadestik dybere, når det kommer til kundeindsigt og med at teste nye datadrevne leadkanaler.

charlotte.jpg

Artiklen er skrevet af Charlotte Nielsen, Major Account Manager hos Bisnode.

4 hurtige facts om Charlotte.

  • 26 års erfaring fra databranchen
  • Ekspert på forsikringsbranchen
  • Arbejder altid ud fra den tese, at status quo skal udfordres
  • Er en hærdet data-dinosaur men er samtidig en innovativ sprinter-gazelle

Bliv klogere på forsikringsbranchen

Forsikringsbranchen er i en forandringsproces, hvor digitalisering, automatisering og kompetenceudvikling er afgørende.

Læs mere

Vil du modtage vores nyhedsbrev?