Artikel

Er du en netværker?

23 mar 2017

Jeg kender en, som kender en, som kender en…

Netværk på kryds og tværs er guld værd - især når du skal finde nye samarbejdspartnere, have ekspertrådgivning eller ansætte nye medarbejdere. Og uanset hvilken branche du arbejder i, og hvilken stilling du har, kan et solidt netværk skabe stor værdi. Der er både mange penge og meget tid at hente, hvis du ikke skal lede på må og få, men i stedet kan finde præcis det du mangler gennem dit netværk eller bekendtes netværk for den sags skyld.

Vi kommer her med fire eksempler på, hvordan du kan bruge dit business netværk og personers erhvervshistorik til at skabe succes i dit arbejde.

Brug netværket til at finde nye forretningsforbindelser
Har du en god dialog med en beslutningstager, så brug relationen til at åbne døre hos personens netværk. Er Poul Poulsen, som er bestyrelsesmedlem og direktør i virksomheden XYZ, en tilfreds kunde hos dig, hvorfor så ikke forsøge at sælge til de tre andre virksomheder, som han også er bestyrelsesmedlem i? Brug ham også som reference, når du kontakter hans tætte samarbejdspartnere med relevant markedsføring.

Brug personhistorik og netværk til at sikre den lønsomme samarbejdsaftale
Lav altid et baggrundstjek på den person, du er ved at indgå en samarbejdsaftale med. Tjek fx om personen har startet mange virksomheder og lukket dem igen – det kan nemlig være et faresignal.  Og har personen mange konkurser bag sig, er det en god idé, at du tager dine forbehold forud for en samarbejdsaftale, så du sikrer, at dine penge ikke ender i et hul. Tag også et kig på personens tætte relationer og se, om I har bekendte, som kan sige god for personen.

Brug netværket til at blive klædt på til den gode dialog
Både når du skal rekruttere, når du skal indgå en ny aftale, og når du søger nye sponsorer – så er det godt at have lavet lidt research på den person, du skal have møde med. Grundig forberedelse går man nemlig aldrig galt i byen med. Og formår du at have din helt egen indgangsvinkel til personen baseret på fakta fra netværket, vil samtalen sandsynligvis også få et positivt udfald.

Hold proaktivt øje med dit netværk
Det er en rigtig god idé at holde sit netværk ved lige, for så vil du hele tiden få nye salgsmuligheder. Fx hvis en af dine kontaktpersoner skifter job, så er der potentiale for en ny købsaftale med den virksomhed, han/hun starter i. Hold dig opdateret på de danske beslutningstageres bevægelser mellem stillinger og få den bedste forudsætning for tætte relationer og gode salgsresultater.

Prøv gratis

I Bisnode Navne & Numre® Erhverv har vi samlet viden om alle danske beslutningstageres netværk. Find en given beslutningstager og tjek personens juridiske relationer på tværs af samarbejdspartnere, roller og firmatilknytninger. Prøv det her - du søger en virksomhed frem, klikker på fanen "kontaktpersoner" og vælger så den beslutningstager, du gerne vil vide mere om.

Vil du modtage vores nyhedsbrev?

Interesser