Søg
Risk & Kredit Smarte beslutninger

Derfor bør du sige tak, men nej tak til nogle af dine kunder

Nogle gange er du nødt til at sige nej til kunder for at undgå tab. I artiklen her, får du eksperternes bedste råd til at hjælpe dig med at skille fårene fra bukkene. 

En af dine kunde betaler endnu en gang en faktura for sent. I bedste fald kan dette klares med en påmindelse. I værste fald, måske denne gang, er de ikke i stand til at betale – hvilket naturligvis påvirker din virksomhed. Desværre er det en meget almindelig situation, og forskellige virksomheder påvirkes på forskellige måder. For en lille virksomhed kan et kredittab på 70.000 kroner bringe hele forretningen i fare. For en større virksomhed er det måske ikke så mærkbart på kort sigt, men uanset størrelse tager det meget tid og energi at få orden i tingene, hvorved dine egne omkostninger bliver mange gange større end blot det beløb, du har mistet.

Hold øje med ændringer i kundens virksomhed

Alle virksomheder afgiver tegn, som kan afslører om de er dårlige kunder. Kombiner tjeklisten nedenfor (se faktaboks) med vores produkt Bisnode RiskGuardian Suite, og du har taget vigtige skridt til at beskytte din virksomhed. Generelt er det rigtig vigtigt at holde øje med ændringer i kundens virksomhed og adfærd. Hvis man ikke gør det, kan tingene hurtigt gå ned ad bakke. I så fald er det ikke muligt at ændre på situationen i tide.

Hvilke tegn er særlig vigtige at holde øje med? 

Store ændringer i bestyrelsen, især i små og mellemstore virksomheder, er vigtige at følge op på, da det i nogle tilfælde kan betyde, at der er noget galt. Ændringer i betalingsadfærden kan også være et tegn, som Bisnode Payment Index kan hjælpe med at registrere. Hvis du bemærker, at en kunde bliver langsommere til at betale, er dette ofte det første tegn, der ses længe før de første registreringer af manglende betaling.

"En måde at beskytte din virksomhed på" 

Bisnode RiskGuardian Suite er en omfattende løsning, der gør det muligt for virksomheder at holde styr på deres kunder løbende. Den omfatter dybdegående analyser af kundedata, kreditvurderinger, overvågning af solvens samt muligheder for automatiserede kreditbeslutninger. 

Vi har arbejdet med dette i 30 år, og vi er virkelig gode til at identificere tegn på, at en virksomhed ikke klarer sig godt. Vores værktøjer muliggør hurtige beslutninger, hvis man for eksempel ikke har modtaget en betaling. Er det en tilfældighed eller en del af et større mønster? Det er her, vi kan hjælpe med at gøre din beslutning mere velfunderet.

Selvom det kan være svært at sige nej til en kunde, kan den "manglende" forretning faktisk have reddet din egen virksomheds fremtid. Selvfølgelig kan du føle, at du går glip af indtjening, men det er en måde at beskytte din egen virksomhed på og dermed undgå at tabe penge i fremtiden. Samtidig kan løsningen også være med til at åbne op for nye muligheder, hvor kunder, der tidligere er blevet afvist, faktisk er dem, du bør indgå forretningsaftaler med.

Få hjælp fra Bisnode – tag bedre kreditbeslutninger 

Fem tegn på dårlige kunder 

    Langsomme betalere

    Ofte et tegn på anstrengt økonomi. Vigtigt at spore over tid, både i interne systemer og i Bisnode Payment Index. 

    Manglende betaling og gæld  

    Tjek den manglende betaling. Hvis virksomheden er under behandling af fogedretten, bør du være på vagt. En ny gæld er "værre" end en gammel. 

    Ændringer i bestyrelsen 

    Hvis alle bestyrelsesmedlemmer i en kundes virksomhed træder tilbage, skal du stoppe dine leverancer straks og finde ud af, hvad der foregår. 

    Faldende kreditværdighed 

    Kontroller altid nye kunder, og overvåg eksisterende. Kontakt kunden, og spørg, hvad der er sket, hvis deres vurdering falder. 

    Betaler de selskabsskat?

    Hvis virksomheden ikke betaler skatter og lovpligtige sociale bidrag, kan det danske skattevæsen trække sin selskabsskatteattest tilbage. Det er tid til at afslutte kundeforholdet. 

RGS_4.png

Hvad er Bisnode RiskGuardian Suite?

  • Overvåger og analyserer nye og eksisterende kunder via aktuelle kreditoplysninger og giver et samlet billede af kreditrisikoen. 
  • Indeholder betalingsindeks, som fremhæver kunder, der betaler for sent. 
  • Er baseret på AAA kreditvurderingssystemet, der er bedst til at forudser konkurser. 
  • Automatiserer kreditbeslutninger og gør det muligt at sige ja eller nej til flere kunder, da kreditoplysningerne hele tiden opdateres. Dette muliggør velfunderet og bedre beslutningstagning, reducerer håndteringsomkostningerne og giver en mere gnidningsløs kundeoplevelse.
  • Fraud Solutions registrerer virksomheder med øget risiko for konkurs via mønstergenkendelse og analyse af tidligere kredittab. 

Vil du høre mere eller har du spørgsmål?