Del denne nyhed med dit netværk
Hold dit netværk opdateret på datafronten
En af dine kunde betaler endnu en gang en faktura for sent. I bedste fald kan dette klares med en påmindelse. I værste fald, måske denne gang, er de ikke i stand til at betale – hvilket naturligvis påvirker din virksomhed. Desværre er det en meget almindelig situation, og forskellige virksomheder påvirkes på forskellige måder. For en lille virksomhed kan et kredittab på 70.000 kroner bringe hele forretningen i fare. For en større virksomhed er det måske ikke så mærkbart på kort sigt, men uanset størrelse tager det meget tid og energi at få orden i tingene, hvorved dine egne omkostninger bliver mange gange større end blot det beløb, du har mistet.
Alle virksomheder afgiver tegn, som kan afslører om de er dårlige kunder. Kombiner tjeklisten nedenfor (se faktaboks) med vores produkt Bisnode RiskGuardian Suite, og du har taget vigtige skridt til at beskytte din virksomhed. Generelt er det rigtig vigtigt at holde øje med ændringer i kundens virksomhed og adfærd. Hvis man ikke gør det, kan tingene hurtigt gå ned ad bakke. I så fald er det ikke muligt at ændre på situationen i tide.
Store ændringer i bestyrelsen, især i små og mellemstore virksomheder, er vigtige at følge op på, da det i nogle tilfælde kan betyde, at der er noget galt. Ændringer i betalingsadfærden kan også være et tegn, som Bisnode Payment Index kan hjælpe med at registrere. Hvis du bemærker, at en kunde bliver langsommere til at betale, er dette ofte det første tegn, der ses længe før de første registreringer af manglende betaling.
Bisnode RiskGuardian Suite er en omfattende løsning, der gør det muligt for virksomheder at holde styr på deres kunder løbende. Den omfatter dybdegående analyser af kundedata, kreditvurderinger, overvågning af solvens samt muligheder for automatiserede kreditbeslutninger.
Vi har arbejdet med dette i 30 år, og vi er virkelig gode til at identificere tegn på, at en virksomhed ikke klarer sig godt. Vores værktøjer muliggør hurtige beslutninger, hvis man for eksempel ikke har modtaget en betaling. Er det en tilfældighed eller en del af et større mønster? Det er her, vi kan hjælpe med at gøre din beslutning mere velfunderet.
Selvom det kan være svært at sige nej til en kunde, kan den "manglende" forretning faktisk have reddet din egen virksomheds fremtid. Selvfølgelig kan du føle, at du går glip af indtjening, men det er en måde at beskytte din egen virksomhed på og dermed undgå at tabe penge i fremtiden. Samtidig kan løsningen også være med til at åbne op for nye muligheder, hvor kunder, der tidligere er blevet afvist, faktisk er dem, du bør indgå forretningsaftaler med.
Få hjælp fra Bisnode – tag bedre kreditbeslutninger
Ofte et tegn på anstrengt økonomi. Vigtigt at spore over tid, både i interne systemer og i Bisnode Payment Index.