Artikel Smart data Digital transformation

Den datadrevne velgørenhedsorganisation

29 okt 2019

Det er ikke kun virksomheder, som producerer produkter eller sælger services, der kan tænke og arbejde datadrevet. Det kan velgørenhedsorganisationer og fundraising også – faktisk er der et kæmpe potentiale i at arbejde smart med sine medlems- og giverdata. Vi oplever også, at branchen allerede har taget hul på datarejsen og ved, hvordan effektiv anvendelse af data kan føre til større kampagne-reach og flere donationer. Men samtidig oplever vi også, at det kan være svært at få ryddet op, sorteret og analyseret data, så organisationerne får de bedste forudsætninger for at træffe velbegrundede beslutninger om deres medlemmer.

59% af velgørenhedsorganisationer ønsker at gøre mere effektiv brug af data

Kilde: Charity Digital Skills Report fra 2019

Der er ingen tvivl om, at branchen er på rette vej, når det handler om at eksekvere kampagner og aktiviteter på baggrund af data. Det kræver dog en stor indsats, og man skal have læst grundigt på sine lektier for at forstå, hvordan data kan bruges til at henvende sig til den udvalgte målgruppe med de rette budskaber på den rigtige måde. De store organisationer har selv ressourcerne til denne opgave og er allerede i gang, men de mindre organisationer skal nok have professionel support for at komme i gang,” fortæller Mette Grovermann, Generalsekretær i ISOBRO.

Mette fortsætter: ”ISOBROs seneste indtægtsundersøgelse viser en markant stigning i medlemskontingenter og gaver fra bidragydere – der er altså flere og flere personer, som ønsker at bidrage til velgørenhed. Mange har taget et aktivt valg, om hvad de vil støtte. Vi kan desværre ikke konkludere, om det på et overordnet plan. Fx at de vil støtte udsatte børn eller dyr i nød, men om det er organisation 1,2 eller 3 er ikke en entydig beslutning. Men vi ved, at folk giver fordi vi spørger, så det er formentlig oftest dem, der kommer først og enten banker på døren eller rammer rigtigt med en digital kampagne, der får bidraget.”

 

Tre områder hvor data gør en forskel

    Vær først ude hos de påvirkelige personer og høst flere donationer

    Konkurrencen er skærpet i forhold til at opnå bidrag, fordi der er så mange om buddet, og fordi alle kæmper om de samme kroner hos forbrugerne. Derfor er det altafgørende for dine kampagner og dine indsamlinger, om du opsøger de rigtige personer – altså dem, som vil støtte din organisation. Og de personer, kan data hjælpe dig med at identificere.

    Brug data til at planlægge dine indsamlingsruter

    Arbejder du intelligent med data, kan du få defineret, hvor de personer, som sandsynligvis vil give donationer til din organisation bor. Baseret på viden om dine medlemmer, tidligere indsamlingsruter, donationsstørrelse og demografiske data, kan du få kortlagt, hvor dine ”støttere” er geografisk placeret.

    Nye Facebook kampagnemuligheder

    Bisnode har lanceret et nyt kampagneformat, hvor vi oplever en langt højere konverteringsrate end ved traditionelle kampagner. Vi kombinerer data modelling af medlemsdata og eksterne data med Facebook eksekveringsmuligheder, og resultatet blev en meget mere engageret målgruppe, fordi budskaber og kanaler var tilpasset de rigtige personer.

    Læs fx her hvordan KFUKs Sociale Arbejde har arbejdet med Facebook som ny leadkanal og fået mange flere konverteringer

    Plej dine eksisterende medlemmer og mindsk churn

    Det er alment kendt i branchen, at medlemmerne ikke er loyale. Som Mette Grovermann, fra Isobro også forklarer, som er mange givere ikke bundet til en bestemt organisation, men mere til selve formålet. Hertil kommer også, at der ofte kan være mere fokus på hvervning af nye medlemmer end på at beholde eksisterende, fordi det historisk set har været en udfordring. Arbejder du smart med churnanalyser og få identificeret hullerne i badekarret så at sige, så kan du proaktivt forebygge opsigelse af medlemsskaber og sikre gentagne donationer.

    Du skal have differeret grænsefladen mellem at beholde medlemmerne og få donationer og hvornår du ”skræmmer” dem væk fordi du pusher på med flere kampagner. Det er uhyre vigtigt med en medlemstilpasset kommunikation – måske endda i en frekvens som medlemmerne selv har valgt.

    Læs mere om vores churnanalyser her

    Undgå at GDPR bliver en hæmsko

    Det er ikke blevet lettere at drive velgørenhedsorganisation efter, at GDPR er kommet til. Branchen er godt nok stadig undtaget mange af de gense markedsføringsregler om at kontakte privatpersoner, men omvendt også underlagt de samme forpligtigelser, når det kommer til at håndtere medlemsoplysninger korrekt og validere, opdatere og slette data. Vi ved, via vores samarbejdspartnere i branchen, at det er svært at dokumentere, hvor en permission/accept kommer fra, fordi de ofte håndteres manuelt og lagres i forskellige systemer og filer.

    Der er dog en løsning, hvis I har et CRM-system. Bisnode har nemlig en API-løsning, som kan hjælpe jer med at ajourføre jeres medlemsdata helt automatisk og som også validere oplysningerne op imod CPR. På den måde undgår du fejloprettelser, dubletter og forældede oplysninger.

    Læs mere om løsningen her

Kundecase

Nye Facebook kampagnemuligheder outperformer traditionelle leadkanaler på tværs af brancher

Velgørenhedsorganisationen KFUKs Sociale Arbejde og fundraising-bureauet CharityGuard har gennemtestet vores nye analyse- og kampagnemuligheder med Direct SoMe Advertising.

Læs mere

Nysgerrig? Vil du høre mere eller har du spørgsmål?