Søg
Artikel Datadrevet markedsføring Smart data

Brug kundedata til at reklamere relevant for Black Friday

18 nov 2020

Black Friday er her – og i hele november. Igen er der vilde priser, vilde kunder og vilde markedsføringskampagner. Men hvordan lokker du egentlig kunder ind i netop din butik uden at mase på eller irritere? Svaret er: Brug dine kundedata, og bliv mere relevant.

– Hvis jeg netop har købt mig en vaskemaskine, ønsker jeg ikke at få tilbud på en vaskemaskine. Hvis jeg altid vælger Evergood Dark Roast-kaffe, ønsker jeg ikke tilbud på noget andet. Det er ganske enkelt i teorien, men vanskeligere i praksis, siger Therese Pettersen, Product Owner for Customer Life Cycle and Marketing hos Elkjøp Nordic.

Pettersen er ikke desto mindre med på, at kundedata og datadrevet markedsføring er en stor del af løsningen på udfordringen.

– Vi skal bruge de data, vi har, og hele tiden blive bedre, end vi er i øjeblikket. Vi ved jo ikke nødvendigvis altid, hvad vores kunder er interesserede i, men vi ved ofte, hvad de ikke er interesserede i. Hvis du for eksempel lige har købt et tv hos os, antager vi, at du ikke er så interesseret i fjernsyn, at du skal have endnu et lige bagefter, siger hun.

Irriterende og forstyrrende

Pettersen tror, at jagten på at vinde og blive mere synlig end konkurrenterne i nogle tilfælde kan tage for meget fokus og føre til, at markedsføringen virker mod hensigten.

Dette underbygges også af en ny undersøgelse om reklametræthed, som Novus har udført for Bisnode. Her viser det sig, at hele en ud af tre opfatter mindre end ti procent af reklamerne, de udsættes for, som relevante. Samtidig siger 84 procent, at irrelevant reklame er irriterende og forstyrrende.

Særligt irriterende og forstyrrende kan reklamer være i forbindelse med store indkøbsevents som Black Friday og juleshoppingen. På disse tidspunkter er der et voldsomt tryk på reklamemarkedet, og det er let at lade sig rive med.

– Der er stor konkurrence om kundernes opmærksomhed, og det kan være fristende at stille sig på barrikaderne og råbe så højt, man kan. Men vores kunder er fortsat kunder – også i disse perioder – og så skal vi også fortsat være relevante og levere gode kundeoplevelser, siger Pettersen.

pexels-brotin-biswas-518543.jpg

Datadrevet markedsføring er løsningen

Da Pettersen startede i Elkjøp for fire år siden, satte hun et klart og tydeligt mål, som skulle gribes an på én gang:

– Vi skulle holde op med at irritere, primært ved at sortere og anvende den købshistorik, vi allerede havde, siger hun.

Nu står indhentning, sortering, opbevaring og videreudvikling af kundedata højt på dagsordenen hos Elkjøp, og det er blevet en del af det daglige arbejde med hele tiden at skabe bedre kundeoplevelser.

For at sikre, at potentialet i kundedataene udnyttes til fulde, har de også indhentet ekstern hjælp fra Bisnode.

– Vi har haft et godt samarbejde med Bisnode gennem flere år, og de spiller en vigtig rolle, når det kommer til at sikre korrekte og opdaterede kundedata. Vi er på ingen måde i mål, men i gang med en rejse mod at blive mere datadrevet og kundefokuseret – og Bisnode er en vigtig brik for at nå det mål, siger Pettersen.

Vil du høre mere eller har du spørgsmål?