Artikel Datadrevet markedsføring

5 ting du bør vide om dine kunder i 2019

Er du ansvarlig for at markedsføre din virksomheds produkter og ydelser? Er du i tvivl om du ved nok om jeres kunder? Så er du ikke alene. Disse 5 områder bør du være opmærksom på i 2019

Kundeindsigt er brændstoffet i digital markedsføring

I digital markedsføring er kundeindsigt ligesom brændstof til bilen eller farvetoner i printeren. Uden det vil der være meget lille effekt. God datakvalitet betyder forbedret og opdateret viden om dine kunders adfærd, købekraft, livsfase og behov. - En af de vigtigste ting, du kan gøre for at bevare, udvikle og vinde nye kunder, er at lære dem bedre at kende, anbefaler Majid Malik, Key Account Manager. i Bisnode.

Konkurrencen er hårdere!

Du har muligvis bemærket det? Konkurrencen er blevet meget hårdere. Uanset om du sælger varer eller tjenesteydelser, bliver konkurrencen om kundernes opmærksomhed i stigende grad hårdere. Vi vil fange kundens opmærksomhed i den rigtige tilstand. Men hvad ved du egentlig om dine kunder?

 

"En af de vigtigste ting, du kan gøre for at bevare, udvikle og vinde nye kunder, er at lære dem bedre at kende!"

- Majid Malik, Key Account Manager i Bisnode.

Hvad ved du egentlig om dine kunder?

Datadrevet markedsføring er segmenteret og målrettet kommunikation. Du skal møde kunden med det rigtige budskab og på rette tid og sted. De fleste segmenterer for bredt og har utilstrækkelig indsigt i deres kundedata. Det er ikke længere nok at have en stor database med information uden et reelt system. 

Med en bedre indsigt og forståelse af kunderne, kan du være mere relevant i din kommunikation og sætte dig ind i kundens behov og ønsker. Først når kundeindsigt er kombineret med data og analyser, giver det en konkurrencemæssig fordel, forklarer Majid Malik.

"Med bedre indsigt kan du være mere relevant i din kommunikation"

Vil du høre mere om dine muligheder?

5 ting du bør vide om dine kunder for at lykkes med datadrevet markedsføring

Behovet for indsigt og information om dine kunder afhænger af om du tilbyder tjenester til virksomheder eller privatpersoner. Derudover er der pålagt strengere krav på nogle brancher, såsom bank og finans, hvor arbejdet omkring AML (hvidvaskning af penge) og KYC (Know Your Customer) er et stort fokusområde.

Uanset marked og industri er der visse ting, du bør og skal vide om dine kunder for at lykkes med datadrevet markedsføring:

    Get the basics right - hav opdaterede kontaktoplysninger om dine kunder

    Har de fået et nyt telefonnummer? Har kunden skiftet adresse? Er de reklamebeskyttet? Det er al sammen vigtig information til kortlægningen af jeres kundeforhold.  Tjek telefonnummer, korrekt adresse, email og postnummer.

    Læs også: Få et gratis eftersyn af jeres data

    Er dine kundedata spredt over flere systemer? Kombiner data og anvend unikke id'er

    Grundlæggende kontaktoplysninger er et nøgleelement.Du skal have kontrol over data for at kunne kommunikere effektivt med dine kunder og være relevant i kommunikationen. Har du flere forskellige systemer og måske endda de samme data gemt i flere forskellige systemer? 

    Et unikt id på dine kunder vil være afgørende for at få et holistisk perspektiv på kundeforholdet, da mange data om kunderne ligger i forskellige "siloer" i organisationen.

    Læs mere om det unikke kunde id

    Berig dine data med yderligere oplysninger

    Når du har styr på den grundlæggende information om kunderne, er det tid til at tage det næste skridt ved at berige kundedata med yderligere oplysninger. Her er et eksempel på nogle værdifulde data:

    Købekraft er mere end årlig indkomst

    Mange tror, ​​at købekraften alene bestemmes ud fra den årlige indkomst. Derfor segmenteres der ofte med dyre produkter til kunder med høj indkomst. Men hvad er egentlig en høj indkomst? Har en Københavner med en indkomst på over 700.000 kroner og en indbygger i Randers med samme indkomst, den samme købekraft?

    For at estimere en potentiel kundes købekraft, skal indtægterne sammenlignes på det rigtige grundlag. Med de rigtige datasæt kan du segmentere på reel købekraft og ikke kun på årlig indkomst.










    Livsfase – hvor er kunden i livet?

    Alder, købekraft og geografi er alle vigtige data, men livsfasen er mindst ligeså vigtigt at vide noget om ift. at matche dem med jeres produkter og tjenester. 

    Er det en 30 år gammel mand, som er ved at flytte hjemmefra for første gang, skal han giftes eller have børn? Du står meget stærkere ved at kende den situation når du lægger strategien for jeres nye kampagne.

    Finansiel og kulturel baggrund

    Personer med en lavere uddannelse og færre økonomiske ressourcer, reagerer ikke på den samme måde som højtuddannede med en god indkomst. Det drejer sig ikke om købekraft, men om kommunikationen.

    Der er så store forskelle i kulturen mellem disse grupper, at de kræver forskellige budskaber. Med den rette indsigt kan du henvende dig til begge disse grupper.

    Samtykke

    Skal vi indhente nye tilladelser fra vores kunder? Ifølge GDPR har du kun samtykke til at kommunikere præcis, hvad der er bedt om. Hvis din kunde har accepteret at abonnere på et nyhedsbrev, er det kun det, som de har givet sit samtykke til.

    Sørg for, at du har kundedata med opdateret samtykke til al kommunikation. Gør det klart for dine kunder, hvad du vil kommunikere til dem og gennem hvilke kanaler du planlægger at gøre det.

    Og husk samtykke til at bruge kundeoplysninger: Et krav, der også er indført af GDPR er, at du skal have samtykke til at bruge mange af de kundeoplysninger, du har. Ikke kun hvor du kommunikerer, men også hvordan du bruger oplysningerne.

    Tilføj dine egne data om kunden - se kunden i et 360-perspektiv

    Det er vigtigt at kombinere tredjepartsdata med dine egne data. Dette vil give et holistisk kundeperspektiv og dermed gøre det muligt at yde en bedre service. Et eksempel på ens egne data kan være længde af ​​kundeforhold, tilknytning til virksomheden, indkommende forespørgsler eller transaktionsdata.

Vil du høre mere om dine muligheder?
Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

form Block