Artikel Smart data Datadrevet markedsføring

5 ting der forudsiger kundens næste køb

27 feb 2017

Vil du gerne forudsige dine kunders fremtidige behov? Ved hjælp af data og smart analyse kan du få at vide, hvilke personer der sandsynligvis snart vil købe en ny bil, optage et nyt privatlån eller blive forældre. Kort sagt forbrugere, som er indtrådt i en ny fase i livet med nye behov, forbrugsmønstre og interesser. 

For én generation siden var det nemmere at forudsige, hvordan forskellige kundegrupper ville opføre sig - og hvordan deres forbrugsmønstre var. Man fik børn i samme alder og boede længere tid det samme sted. Sådan er det ikke længere. I dag er forskellen meget større, der er mange flere valg at træffe i livet, og en 25-årig kan have meget mere til fælles med en 50-årig end med en person på egen alder.

Det er allerede i dag vigtigt at tilpasse sin kommunikation til langt mere kræsne forbrugere, og inden for kort tid vil det være altafgørende. Ved hjælp af data, kvalitetsanalyser af offentligt tilgængelige datakilder samt indhentede undersøgelsesdata kan man lære sine kunder endnu bedre at kende.

- Foretages analysen rigtigt, kan man få svar på en lang række spørgsmål om, hvordan personerne fungerer som individer, deres værdier, og hvor i livet de befinder sig. Det genererer vigtig information om deres forbrugsmønstre, siger Frederik Dueholm, data miner hos Bisnode.

shutterstock_593599985.jpg
”Foretages analysen rigtigt, kan man få svar på en lang række spørgsmål om, hvordan personerne fungerer som individer, deres værdier, og hvor i livet de befinder sig”.

Frederik Dueholm, Data miner hos Bisnode

Her er fem ledetråde til kundens næste køb:

Kundens købekraft
Den indkomst man har, siger ikke altid så meget om købekraften. En person med en løn på 30.000 kroner om måneden, som lige har købt hus, har formodentlig færre penge tilbage, når alle regninger er betalt, end en person med tilsvarende løn, som har boet det samme sted i 10 år. Ved hjælp af data kan man finde ud af, om hele husstandens købekraft er høj eller lav.

Kundens personlighed
Baseret på mængder af data har Bisnode inddelt befolkningen i 10 forskellige personlighedstyper, såkaldte persontyper. "Den eventyrlystne" er f.eks. en købestærk person, som i en alder af 66 år hellere tager på krydstogt i Caribien end sparer penge op til næste generation. De har alle forskellige præferencer og værdier, som påvirker, både hvad de køber, og hvordan virksomhederne skal kommunikere med dem. 

Kundens fase i livet
Hvor i livet befinder kunden sig? Nu til dags kan en 55-årig mand lige så vel være småbørnsforælder som morfar. Kundens fase i livet sætter rammerne for, hvad kunden er interesseret i, og desuden for hvordan man bedst får kundens opmærksomhed.

Kundens næste køb
Ved at kombinere store mængder af data med historiske forbrugsmønstre kan man finde ud af, hvad kunden sandsynligvis vil købe næste gang, Det er i dag muligt at sige, at "Ole med 70 procent sandsynlighed kommer til at flytte inden for ét år, og han kommer derfor til at få brug for både et boliglån og en indboforsikring”.

Kundens værdi
Vores liv følger en forbrugscyklus. På nogle tidspunkter i livet forbruger man mere og på andre tidspunkter mindre. Ved at analysere kundens personlighed og vedkommendes fase i livet kan man lave prognoser over, hvor meget forskellige personer kommer til at forbruge i fremtiden. Det kan give en vigtig indikation på den samlede værdi af kundesegmentet for det kommende år og hjælpe virksomheden med at indkredse, hvilke kunder der vil være særligt værdifulde i fremtiden.

Potentialevurdér dine kunder og fokusér på at udvikle dem

Potentialevurdér dine kunder og fokusér på at udvikle dem

Plej dine eksisterende kunderelationer

  • Styrk dialogen med dine kunder med datadrevet markedsføring
  • Maksimer indtjeningen med større andele af mersalg og krydssalg
  • Øg kundetilfredsheden og hold på flere af dine kunder
Læs mere